23948sdkhjf

Eldrivna bokbussar i Göteborg

Göteborgs Stadsbibliotek köper eldrivna bokbussar från Volvo – kanske blir Göteborg därmed först i världen med eldrivna bokbussar.

Sommaren 2020 ska Göteborgs Stadsbibliotek nya bokbussar vara i trafik, det blir då elbussar levererade av Volvo Bussar. Två eldrivna bokbussar ska trafikera Göteborg med omnejd och angöra runt 70 hållplatser samt besöka 110 förskolor. Affären har föregåtts av en liten upphandling enligt lagens alla regler, målet var att det skulle bli elbussar som ersätter dagens bokbussar som alltså kommer att gå i pension nästa år. Så kommer det också att bli till nästa sommar, helt eldrivna bokbussar.

De nya bokbussarna kommer tydligare att rikta sig mer till barn och deras familjer, där det mobila biblioteket får fokus på upplevelser och läsning. Det kommer att synas i inredningen, där det förutom bokhyllor kommer att finnas plats för stora och små människors möten. Det finska företaget Kiitikori OY har fått i uppdrag att inreda bussarna.

Bussarna som är av modellen Volvo 7900 Electric säljs som en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Hur stor denna kostnad är uppges dock inte av parterna.

Uppställning, laddning och underhåll kommer ske i Volvo Lastvagnars nya center i Mölndal. Konceptet ger Stadsbiblioteket möjlighet att ha bussarna i trafik betydligt fler timmar än dagens bussar.

– Ordern är ett resultat av ett samarbete mellan Kiitikori OY, Volvo Truck Center Mölndal och Volvo Bussar. Stadsbiblioteket har valt att göra som allt fler av våra kunder gör, man upphandlar en totallösning som innebär att vi tar hand om bussen och alla kringtjänster, säger Jonas Pettersson, Försäljningschef  Syd på Volvo Bussar.

– Vi ser fram emot att sommaren 2020 åter ha bokbussar som ger oss möjlighet att besöka alla barn, även de som bor eller går i förskolan inom miljözonen. Vi valde elbussar för att säkra detta under bokbussarnas hela livslängd som är så lång som 12 år, säger Anette Eliasson, sektorschef Bibliotek i Kulturförvaltningen.

­Elbussarna har en batterikapacitet på 250 kWh och ska laddas via CCS-kabel. Volvos elbussar har cirka 80 procen lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss Euro, allt enligt tillverkarens egna uppgifter.

Volvos elbussar har i Sveriges även sålts till vanlig kollektivtrafik i Göteborg, Kungsbacka, Malmö och Uddevalla. Internationellt har Volvos eldrivna bussar sålts till städer i bland annat Danmark, England, Luxemburg, Nederländerna, Norge och Polen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.282