Gotland får trådlös elväg
Smartroad Gotland ska bygga en av världens första trådlösa elväg på allmän väg för olika fordonstyper. Totalt byggs 1,5 km elväg längs den 4 km långa sträckan som förbinder Visby flygplats med centrala Visby på Gotland. Två eldrivna fordon – en buss och en tung lastbil – kommer att laddas under färd under det treåriga projektet. Elvägen baseras på induktiv teknik installerad under vägbanan vilket innebär att den är osynlig. Elvägen kan även användas för att ladda och driva olika typer av elfordon såsom bussar, lastbilar och personbilar, genom att variera antalet mottagare under fordonen.
Projektet Smartroad Gotland är resultatet av en förkommersiell upphandling där syftet är att bygga kunskap om olika elvägstekniker inför en storskalig utbyggnad av elvägar. Arbetet startar i april 2019 och tester med en el-lastbil på den första delsträckan påbörjas redan kommande vinter. Projektet genomförs av ett konsortium under ledning av Electreon AB och finansieras av Trafikverket.
– Vi, Trafikverket, tror att elvägar är ett viktigt bidrag till att minska CO2-utsläppen från den tunga trafiken. Att demonstrera och utvärdera nya tekniska lösningar för elvägar är ett av våra viktigaste steg i vår långsiktiga plan för en potentiell utrullning av elvägar på det tunga vägnätet i Sverige, säger Jan Pettersson, programchef Elvägar, Trafikverket.
– Det är väldigt spännande och positivt att Trafikverket vill genomföra det här världsunika testprojektet just på Gotland. Det förstärker bilden av Gotland som en av de mest innovativa och klimatsmarta regionerna i världen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).
– Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons nordenchef och projektledare för Smartroad Gotland.
– Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar skall implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer RISE att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra viktig beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssytem, säger Stefan Tongur, Senior forskare, RISE.
FAKTA/Smartroad Gotland
Den trådlösa laddningsinfrastruktur från Electreon kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Tekniken minskar behovet av stora fordonsbatterier samtidigt som behovet av att stanna för att ladda minimeras. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är dessutom helt osynligt. Tekniken är kompatibel med olika typer av elfordon; bussar, lastbilar och personbilar men även självkörande fordon.
Detta samarbete mellan publika och privata parter har en total budget av 116 miljoner kronor varav 91 miljoner kronor finansierats av Trafikverket och resten av de levererande parterna.
I konsortiet Smartroad Gotland deltar:
-
Eitech, dotterbolag till Vinci, ett världsledande infrastruktur- och konstruktionsföretag;
-
Flygbussarna, ägda av TransDev, en världsledande operatör för publika transporter;
-
Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB - världens första hållbara motorbana, partner för trafikelektrifiering inom fordonsindustrin;
-
Matters Group, konsulter inom hållbar affärsutveckling, ansvariga för kommunikation och PR;
-
OSAB, lokala vägkonstruktörer;
-
RISE, ledande forskningsinstitut inom innovation och kunskap kring elvägar;
-
Swedavia, Visby Airport.;
-
World Ecological Forum - expertnätverk inom hållbarhetsfrågor.
Electreon AB är ett helägt dotterbolag till Electreon Wireless, ett Israeliskt börsnoterat bolag som utvecklat teknologin för dynamisk trådlös energiöverföring. Electreon har också nyligen startat ett pilotprojekt i Tel Aviv, för att demonstrera tekniken i en urban miljö med dynamisk laddning av stadsbussar.