Starkt första kvartal för SJ
Resandet med SJ:s tåg ökade med åtta procent jämfört med samma kvartal året innan. Rörelseresultatet landade på 130 miljoner kronor (52) och gav därmed SJ en mycket bra start på 2019. Intresset för klimatsmart resande fortsätter att öka, och allt fler resenärer upptäcker fördelarna med att resa med tåg. Det ger direkt effekt på SJ:s försäljning och resultat.
– Det gläder mig verkligen att allt fler väljer att resa klimatsmart med oss. Du kan åka tåg Stockholm-Göteborg en gång per dag i 54 år för att nå utsläppet från en enda bilresa på samma sträcka. Vi har anpassat våra avgångar på flera linjer för att öka kapaciteten på attraktiva tider. Det gör att vi har större utbud och högre beläggning än under första kvartalet föregående år, exempelvis mot Sundsvall och Umeå, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
Under kvartalet ökade resandet på nästan alla SJ:s linjer, och allra mest på nattågen. Det nya nattågsupplägget där SJ kör varje natt till Östersund/Duved och Luleå/Narvik från både Göteborg, Örebro och Stockholm uppskattas av resenärerna. Även nattågsresandet på linjen Stockholm-Malmö har ökat kraftigt under årets första kvartal, jämfört med samma period året innan.
Punktligheten var god, framför allt under mars, med toppnoteringar under vecka 12 då SJs medeldistanståg nådde över 95 procents punktlighet. Under kvartalet uppgick punktligheten till 92 procent (89) för SJs medeldistanståg och 81 procent (76) för våra långdistanståg.
SJ är Europas mest digitala reseföretag, enligt BearingPoint. SJ utvecklar ständigt funktioner som förenklar för kunder och resenärer. Under kvartalet påbörjades tester av funktionen ”Var är mitt tåg” som visar var SJs tåg befinner sig och med vilken hastighet de rör sig, i realtid.
– Jag är otroligt stolt över att vi fått flera utmärkelser för våra stora och medvetna satsningar på digitalisering. Tillsammans med många andra långsiktiga satsningar på förbättringar som ger direkt nytta för resenären bidrar det till att fler väljer SJ framför andra resealternativ, säger Crister Fritzson.
Fotnot. Alla siffror inom parentes anger samma sorts siffror för första kvartalet 2018.
Utfall första kvartalet 2019:
-
Nettoomsättningen uppgick till 2 038 miljoner kronor (1 887)
-
Rörelseresultatet uppgick till 130 miljoner kronor (52)
-
Kvartalets resultat uppgick till 105 miljoner kronor (47)