Bussförarna vässar språket
Under 2018 anställde Keolis 668 förare, 75 procent av dessa med ett annat förstaspråk än svenska. Företaget satsar nu på språkutveckling hos sina förare och lanserar ett samarbete med Lingio. Projektet ger deltagarna en möjlighet till personlig och professionell utveckling samtidigt som servicenivån höjs.
Genom initiativet ges deltagarna en möjlighet till personlig och professionell utveckling samtidigt som Keolis kan erbjuda en bättre service genom god kommunikation. Lingios språkapp är unik om att erbjuda interaktiva kurser i yrkessvenska och en av målgrupperna är just bussförare. Samtliga Keolis förare har möjlighet att anmäla sitt intresse för att delta i initiativet som gradvis rullas ut på företagets bussdepåer i hela Sverige under 2019.
– Medarbetare som tidigare genomgått våra interna svenskkurser berättar att språkutbildningen inte bara gett dem nya verktyg i sitt jobb utan även förstärkt dem privat. En god språkförståelse ger möjlighet att påverka och att lyfta sig professionellt, därför genomför vi nu detta tillsammans med Lingio, säger Michael Evestedt, chef på Keolis Academy.
Varje måndag och onsdag sker utskick på sms med länkar till interaktiva övningar i bussvenska och svenska för vardaglig användning. Kursen är frivillig och varje övning tar 5-10 minuter. Deltagarna följs och motiveras regelbundet av Lingios språkcoach och förarna får också möjlighet att på arbetstid delta i språkcaféer som anordnas av förare som tidigare förbättrat sin svenska genom interna initiativ på Keolis.
– Lingio är tänkt att hjälpa utrikesfödda att snabbare komma in i samhället genom att få en utökad språklig grund och göra det lättare att lära sig yrkessvenska. Det leder också till motiverade medarbetare och en förbättrad intern kommunikation för företagen. Keolis gör en genomtänkt satsning som innebär att vi kan anpassa verktyget och kursplanen efter förarnas behov, säger Yashar Moradbakhti, vd på Lingio.