Sverigedemokraterna svarar
Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!
1
– Då man som ledamot i Europaparlamentet tyvärr saknar initiativrätt är det bästa man kan göra att driva frågan i debatterna i utskottet och påtala fördelarna med biodrivmedel.
2
– Ja, busstrafik behöver flexiblare lösningar än godstrafik då transport av passagerare innebär en stor skillnad jämfört med transporter av gods. Ingen busschaufför vill ha 50 passagerare vandrande på en parkeringsplats för att man saknar 10 minuters körtid. Detta är också något jag påtalat i utskottsdebatterna i samband med rapporten om kör- och vilotider.
3
– Jag har som ledamot redan argumenterat och röstat för enklare regler och bättre tillträde för busstrafik i rapporten om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för persontransporter med buss.
4
– Se svar ovan då detta ingick i rapporten om gemensamma regler för tillträde till den internationella marknaden för persontransporter med buss.
5
– Jag har redan löpande kontakt med bussbranschens företrädare samt ett antal enskilda bussbolag.
6
– Det jag kan göra är att påverka ett förslag i rätt riktning genom ändringsförslag och debatter, om ett sådant förslag presenteras av Kommissionen.
7
– Det svenska undantaget från EU:s regler gäller till slutet av 2020. Därefter bör Sverige argumentera gentemot Kommissionen att undantaget bör förlängas. Vad jag personligen kan göra är att argumentera för detta i utskottet, där Kommissionen ständigt är närvarande.
8
– Det finns alltid en risk med att göra all information tillgänglig för olika aktörer. Däremot har jag som ledamot av Europaparlamentet väldigt svårt att påverka Sveriges strategi i denna fråga.
9
– Jag har som ledamot av Europaparlamentet väldigt svårt att påverka i denna fråga så länge som det inte finns ett konkret initiativ från Kommissionen på bordet att ta ställning till. Fram till att ett sådant förslag finns kan jag endast argumentera för frågan i utskottet.