Kristdemokraterna svarar
Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!
1
– Främst genom att sprida kunskap om skogsbruk och biobränslen. Skogens klimatnytta bör framhållas.
2
– Det är viktigt att vi lyssnar in branschens önskemål. Gemensamma EU-regler måste naturligtvis ta hänsyn till de olika förhållanden som gäller inom de olika medlemsländerna. Kanske känns 5 mil som en oerhört lång sträcka i Luxemburg men knappast i Sverige.
3
– Detta är en typisk fråga där gemensamma EU-regler är önskvärda. Det bör finnas ett EU-tillstånd som gäller överallt inom unionen. Vi vill också skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp för kollektivtrafik inom hela EU.
4
– Ja. I den mån det kan ske utan att reguljär kollektivtrafik hindras.
5
– Jag ser fram emot att tillsammans med företrädare för branschen diskutera formerna för våra kontakter.
6
– Innan beslut fattas vill jag att det ska finnas en dialog med berörda aktörer. Detta skapar en bild av de konsekvenser som aktörerna kan se av olika förslag. Sedan får det göras en avvägning mellan intresset att underlätta för resenärerna och branschens behov, med målet att så många som möjligt ska välja kollektivtrafiken.
7
– Det är viktigt att inom EU förespråka biobränslen som en viktig del i ett klimatneutralt transportsystem. En åtgärd är att öka kunskapen kring hållbart producerade biodrivmedel bland beslutsfattarna inom EU.
8
– I nuläget ser vi ingen anledning att ompröva Sveriges policy.
9
– Detta är en viktig fråga för att öka järnvägens andel av godstransporterna. Idag går omlastningen vid kombiterminaler relativt långsamt, vilket är en orsak till att rena vägtransporter ofta är det snabbaste och smidigaste sättet att transportera gods, även på sträckor där järnväg finns. Kombiterminalerna behöver därför utvecklas så att omlastning mellan väg och järnväg sker smidigare. En lösning är att containrar överförs horisontellt mellan lastbil och tåg vid kortare stopp. Kristdemokraterna vill att EU satsar på att skapa korridorer för järnvägsbunden godstrafik. Idag är godstrafiken för långsam och har därför svårt att konkurrera med godstransporter på lastbil. EU bör öka satsningen på forskning och utveckling som leder till nya generationer fordon och nya lösningar, vilka i sin tur leder till mer hållbara transporter.
10
– För att öka passagerartrafiken på järnväg vill vi skapa en gemensam plattform för planering och biljettköp inom hela EU. Godstransporter på järnväg bör underlättas genom investeringar i ny järnvägsinfrastruktur inklusive kombiterminaler samt förbättrad samordning.