Vänsterpartiet svarar
Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!
1
– Vi ser positivt på att biodrivmedel ska räknas som klimatsmarta under förutsättning att de uppfyller sociala och ekologiska hållbarhetskriterier och tillräcklig klimateffektivitet. Vi anser att en förutsättning för att ett biodrivmedel ska kunna räknas som klimatsmart är att det till exempel inte står i konflikt med livsmedelsförsörjning och bevarande av biologisk mångfald. Det ska inte heller ske i konflikt med ett långsiktigt mål om att öka kolsänkan i skog och mark.
2
– Vi anser inte att 12-dagarsregeln ska omfatta även nationell trafik då det skulle kunna ge negativa effekter för chaufförernas arbetsmiljö och trafiksäkerheten.
3
– Vi vill verka för att infrastruktur och styrmedel utformas för att stimulera ökad andel persontransporter med kollektivtrafik för såväl linjetrafik som turistbussar. Vi ser gärna att lokala eller regionala hinder för turistbussar kan undanröjas, givet att man följer där gällande regelverk för till exempel miljö och arbetsvillkor.
4
– Ja, vi medverkar gärna till att stärka enkla och trygga resor för resenärerna.
5
– Min ambition är att jag kommer att ta del av synpunkter från såväl resenärer som från bussbranschen.
6
– Mitt fokus är att resenären ska sättas i centrum för att vi ska lyckas få fler att resa med buss och tåg. Vi vill stärka tågpassagernas rättigheter och anser självfallet att det ska vara praktiskt genomförbart. För att undvika kostnadsökningar för tågoperatörer vill vi med andra styrmedel stärka tågens konkurrenskraft gentemot till exempel flyg och bil. Vår strävan är att det ska lönsamt för resenären att välja det klimatvänliga alternativet.
7
– Vi kommer fortsatt arbeta för att medlemsländer bör ha rätt att införa klimatgynnande subventioner. Långsiktiga spelregler för till exempel biogas är av avgörande betydelse för branschens aktörer.
8
– Vi ser positivt på detta för medborgare och myndigheter.
9
– Vi kan stärka järnvägens konkurrenskraft genom att de får kompensation för den miljönytta det innebär att transportera gods på räls. Samtidigt måste kostnaden för att köra gods med lastbil bättre spegla den negativa effekt det ger för klimat och miljö.
10
– Vi arbetar för att det alltid ska vara billigare att välja det miljövänliga alternativet. Vi vill införa styrmedel som stärker järnvägens konkurrenskraft när det är ett reellt alternativ till vägtrafik och flyg. Vi anser till exempel att det inte är rimligt att införa höjda banavgifter för järnvägen som fördyrar tågtrafiken. Helst vill vi att ökade banavgifter slopas, men om det inte är möjligt vill vi stärka järnvägen genom miljökompensation.