Feministiskt initiativ svarar
Här finns de 10 frågorna från branschen, klicka HÄR!
1
– Miljöbränslemålen i EU och USA leder till stigande priser på majs och socker eftersom de används till produktion av etanol. Den kraftigt ökande efterfrågan har fått många av världens jordbrukare att styra om från mattillverkning till biobränsletillverkning. Det har lett dels till urholkning av en biologisk mångfald, dels till matbrist och prisökningar. Resurser måste flyttas från tillverkning av så kallad grön bensin, det vill säga flytande drivmedel som framställs av spannmål och används i Europas och USA:s miljöbilar, till en framställning av återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt, till exempel genom användning av avfall, som annars skulle bränts eller lämnats att ruttna, alternativt genom användning av mark som annars är obrukbar. Fi vill se en global omställning av biobränsletillverkning, från flytande drivmedel framställt av spannmål till återvinningsbart biobränsle som produceras och används lokalt.
2
– Det är viktigt att till exempel kör- och vilotider följer goda arbetsrättsliga villkor, så att arbetstagaren har en god och hållbar arbetsmiljö. FI tycker att facket ska fortsatt ha en stark ställning i förhandlingar om förändrade arbetsvillkor. Om dagens regler är för stelbenta bör förändras, men med det grundläggande arbetsrättsliga kravet att de uppfyller från en god och hållbar arbetsmiljö.
3
– Vi vill minska flygandet på grund av dess miljömässiga effekter. Idag är det krångligt för resenärer och övriga transporter att ta sig genom Europa land- och vattenvägen. Vi går till val på att EU ska ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd för nattåg. Detta eftersom tåg är ett klimateffektivt transportmedel. I linje med detta tycker vi att de bör finnas gemensamma regler för hållbara land- och vattenbundna transporter som korsar nationsgränserna, och det ska gälla oavsett trafikslag, som till exempel buss.
4
– Se svar på fråga 3. Feministiskt initiativ vill att vi drastiskt minskar flygresandet. För att det ska vara möjligt behöver hållbara land- och vattenbundna trafikslag ha förutsättningar för att hämta och lämna passagerare på ett tryggt och enkelt sätt.
5
– Jag kommer att driva utvecklingen för att ersätta flyget med alternativa transportsätt. Här ingår att undersöka vad både tåg-, buss- och båtbranschen har att säga.
6
– Tågpassagerares rättigheter handlar till stor del om möjligheten att göra en sammanhängande resa med flera bolag, utan att råka ut för stora extra kostnader vid förseningar på grund av byte av transportör. Det bör vara även i branschens intresse att ha nöjda kunder.
7
– Feministiskt initiativ driver en politik för miljöanpassning av skattesystemet, med höjda skatter för icke hållbar energi- och resursanvändning. Hållbara drivmedel ska premieras skattemässigt och icke-hållbara drivmedel ska beskattas tuffare.
8
– Vi håller med DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) om att öppna data är en väg till innovation och tillväxt som gynnar hela samhället; ett smartare Sverige skapat av medborgare och myndigheter tillsammans. Transparens och offentlighetsprincipen är viktiga grundstenar i en hållbar och välfungerande demokrati. Risken är att öppna data kapitaliseras av aktörer som inte har samhällsnytta eller medborgarfokus som prio ett. Det är därför viktigt att medborgarens integritet, data och mänskliga rättigheter tydligt skyddas.
9
– Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter.
10
– Vi går till val på att vi vill se att EU har ett samordnat tåg-, signal- och bokningssystem i hela Europa samt stöd till nattåg. Vi vill med andra ord se förbättrad infrastruktur, gemensamma standarder och EU-gemensamma regler för transporter. Feministiskt initiativ vill se ökade satsningar på järnvägen, både genom att kraftigt bygga ut infrastrukturen och genom att ta bort vinstkraven på SJ. Det vill vi göra genom att nedprioritera nya vägprojekt. EU måste ligga på medlemsländerna för att ändra fokus från väg till järnväg, och på olika sätt stödja järnvägsprojekt, även att stärka det rälssystem som redan finns idag.