Alstom får miljardorder
RMV:s dotterbolag fahma utlyste ett anbud i hela Europa för 27 bränslecellståg. Nu är vinnaren utsedd: Den franska tågtillverkaren Alstom kommer att leverera fordon av typen Coradia iLint vid tidpunkten för den årliga tidtabellsförändringen år 2022. Förutom tågen omfattar ordern också leverans av väte, underhåll och reservkapacitet för 25 år. Alstom kommer att leverera väte i samarbete med Infraserv GmbH & Co. Höchst KG. Tankstationen kommer att ligga i Höchst industripark.
– Köpet av 27 fordon är ett banbrytande projekt för bränslecellsmobilitet, som jag är mycket nöjd med. Den federala regeringen stöder denna investering i klimatvänliga transporter genom att bidra med 40 procent av de extra fordonskostnader som blir i jämförelse med dieseldrivna fordon, samt genom att ge stöd för tankstationen. Projektet kan fungera som modell för det tyska transportministeriet. Vi hoppas att många andra projekt i Tyskland följer detta exempel, säger Enak Ferlemann, statssekreterare för det tyska transportministeriet.
– Ordern slår två nya rekord: När de nya fordonen kommer 2022 kommer RMV att ha världens största flotta av bränslecellståg i passagerartrafik och det är den största ordern hitintills för vårt dotterbolag fahma. Efter elmotorer, elbussar och vätgasbussar erbjuder vi nu våra passagerare ytterligare möjlighet att resa utsläppsfritt. Denna milstolpe gör mig stolt och den är ett stort steg mot utsläppsfria transporter, säger RMV:s vd professor Knut Ringat.
Coradia iLint är världens första passagerartåg som drivs av bränsleceller som producerar elektrisk kraft för framdriften. Tågen är lika tysta som andra elektriska tåg och de är utsläppsfria eftersom de bara släpper ut ånga och vatten.
Denna typ av fordon omfattar flera innovationer: ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier samt intelligent hantering av dragkraft och tillgänglig energi, kombinerat med lämpliga drivhjälpsystem. Coradia iLint är speciellt utvecklad för användning på icke-elektrifierade linjer, vilket möjliggör ren, hållbar tågtrafik, samtidigt som tågen har samma höga prestanda och ger god ekonomi för ägaren.
Världens två första vätgaståg har kört i regelbunden passagerartrafik i Elbe-Weser-järnvägsnätet i Niedersachsen sedan september 2018.
Läs mer om tågen i Niedersachsen HÄR!
Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG, kommer att köra 14 Coradia iLint-tåg på den linjen från och med 2021. RMV blir den andra operatören som inför miljövänlig vätgasteknik utan utsläpp med fordon som tillhandahålls av fahma.
Alla 27 bränslecellståg kommer att vara utrustade med omfattande passagerarinformationssystem, till exempel bildskärmar med realtidsinformation. Dessutom kommer det att finnas plats för cyklar, rullstolar och barnvagnar och även gratis WiFi. De nya tågen kommer att ha 160 platser så kapaciteten i Taunus järnvägsnät ökar med upp till 40 procent, speciellt blir det fler pendeltåg i rusningstid.
FAKTA/Tågaffärens storlek och tidsplan
Ett kontrakt värt omkring 500 miljoner euro eller 5,4 miljarder kronor. Alstoms andel uppgår till 360 miljoner euro eller 3,9 miljarder kronor. Fordonen kommer att ersätta dieseltåg på fyra regionala tåglinjer i Taunusregionen (Frankfurt) med start 2022