Kölsträckning i Kina
Rederiet Viking Line bygger just nu Östersjöns klimatsmartaste fartyg, Viking Glory. 3 juni hade byggprocessen nått fram till den traditionsenliga kölsträckningsceremonin, som ägt rum under tidig morgon på varvet i Xiamen i Kina. Viking Glory som inom två år kommer att börja kryssa mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo passerar därmed en viktig milstolpe: nu börjar fartyget ta form på allvar.
År 2021 kommer en helt ny kryssningsupplevelse till Östersjön när Viking Line lanserar sitt nya, klimatsmarta fartyg Viking Glory. Fartyget som kommer att gå varje kväll från Stadsgården i Stockholm till Åbo i Finland och tillbaka, byggs just nu i Xiamen i Kina. Idag har fartygsbygget nått en avgörande milstolpe med den officiella kölsträckningsceremonin. Rederiets vd Jan Hanses har tillsammans med medlemmar ur koncernledningen och representanter för varvet under högtidliga former placerat ett tiotal euromynt och kinesiska yuanmynt i olika valörer under Viking Glorys köl.
– Enligt historiska traditioner som går hela vägen tillbaka till Antikens Grekland lägger man ett eller flera mynt under fartygets köl för att bringa lycka. Kölen är den del som finns längst ner på skrovets botten och beskrivs ibland som fartygets ryggrad. När fartyget väl är färdigt för sjösättning flyttar man mynten och svetsar in dem i masten i stället, säger Jan Hanses.
Viking Glory som kommer att kunna ta upp till 2 800 resenärer ska drivas med LNG, flytande naturgas. Viktiga nordiska samarbetspartners för att utveckla övriga miljötekniska detaljer och en nyskapande interiör är bland annat ABB Marine, Koncept Stockholm, Climeon, Wärtsilä, Kone, Deltamarin och Almaco. De första kryssningarna med Viking Glory beräknas bli bokningsbara i december 2019.