Snart kan bussen fjärrstyras
Keolis och Ericsson visade under UITP i Stockholm hur 5G kan underlätta införandet av autonoma fordon som fjärrövervakas av en operatör, därmed kan operatören i de autonoma bussarna lämna fordonet och sätta sig i ett kontrollrum med ansvar för flera fordon samtidigt. Ericssons 5G-nätverk möjliggör nämligen fjärrstyrning av autonoma fordon. Skillnaden är att fördröjningen i överföringen då blir så liten att det går att kontrollera fordonet omedelbart vid behov - något som visades med att försökspersoner fick köra en bil i Kista från Stockholmsmässan i Älvsjö. Bara med det snabbare nätet hann förarna med att göra sina manöver i rättan tid.
Samarbetet mellan Keolis och Ericsson är en del av Drive Swedens innovationsprogram Strategic Innovation Program (SIP) vars syfte är att främja samarbeten och försök för implementering av 5G i fordonsbranschen.
Keolis visade tillsammans med Ericsson upp den nya tekniken i samband med internationella kollektivtrafikmässan UITP i Stockholm. Från mässan kunde besökare styra det autonoma fordonet som befann sig vid Ericssons huvudkontor i Kista, 15 kilometer bort. Reaktionstiden mellan förarens kommando och fordonets reaktion är i och med 5G nere på millisekunder vilket gör att ett viktigt steg kan tas i utvecklingen av autonoma fordon jämfört med vad 4G-nätet har tillåtit.
5G-nätet möjliggör dataöverföring i höga hastigheter med väldigt låg fördröjning och hög tillförlitlighet vilket gör att fordonet kan kontrolleras på avstånd i realtid. Femte generationens nätverk förbättrar även uppkopplingen till NTRIP (Networked Transport of RTCM via Internet Protocol) vilket ger en ökad precision i återgivningen av fordonets position. Fordonet, som byggts av KTH, är utrustat med geofencing för att undvika kollisioner och specifikt framtagna system med mycket hög it-säkerhet. Av säkerhetsskäl befann sig en operatör ombord på fordonet under uppvisningen på mässan.
Utifrån testresultaten planerar Keolis att installera tekniken på de autonoma fordon som företaget trafikerar på olika orter i världen. Företaget ser autonoma fordon som ett lättillgängligt, miljövänligt, flexibelt och kostnadseffektivt komplement till traditionella kollektiva färdmedel. Sedan de inledande testerna i Lyon tillsammans med tillverkaren Navya har Keolis kört autonoma fordon i Paris, Rennes och Lille samt i Storbritannien, Australien, Kanada, USA och Belgien.
Rt-forum och Trafikforum kommer att ta upp mer om den här tekniken framlöver.