23948sdkhjf

MTR raggade arbetslystna på Järvaveckan

Järvaveckan har snabbt blivit ett lyckat sätt för MTR att hitta nya medarbetare - resultatet är drygt 1 400 jobbansökningar inom tre av koncernens företag i Sverige.

Förra året genomförde MTR 159 speedintervjuer under Järvaveckan och inte mindre än 41 nya medarbetare anställdes. I år sökte över 1400 personer jobb hos MTR och hela 320 speedintervjuer genomfördes på plats.

MTR:s satsning på rekrytering blev redan under 2018 en succé, där företaget kunde anställa 41 nya medarbetare. Under årets upplaga av Järvaveckan gjordes likt förra året en stor satsning på att hitta nya medarbetare till MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen och MTR Tech. Tjänster som utannonserades var tillsvidareanställningar på hel- och deltid inom roller som exempelvis stationsvärd, kundservicevärd, lokalvårdare, tunneltågförare, tågvärd, depåförare/rangerare och tågtekniker.

Lördagen den 15 juni arrangerades ett rekryteringsevent där kandidater som kommit vidare från urvalstesterna speedintervjuades i ett av seminarietälten på utställarområdet.Över 400 personer bjöds in till dessa intervjuer och 320 personer kom och fick möjligheten att berätta mer om sig själva och intervjuas av rekryterare och chefer för de olika tjänsterna.

Järvaveckan är ett fantastiskt initiativ och det är kul att se hur intresset och engagemanget växt bara det senaste året. Det här är tredje året MTR deltar och intresset för oss som arbetsgivare är stort bland besökarna, vilket märktes av då vi slog rekord i antal ansökningar och antal genomförda intervjuer. Vi har ett mål på att hitta 50 nya medarbetare efter Järvaveckan och jag är ganska säker på att vi kommer klara det, säger Johan Oscarsson, vd MTR Tunnelbanan.

Kandidater som går vidare i processen kommer löpande att kallas till ytterligare intervjuer. Planerad anställningsstart är under hösten 2019.

FAKTA/Järvaveckan

Startade för några år sedan som ett slags svar på Almedalen i Visby, årets Järvaveckan genomfördes 12-16 juni, alltså samma längd som Alemdalen hade förr om åren. Platsen för evenemanget är som namnet antyedr Spånga IP i Järva, norra Stockholm, området var en gång i tiden ett stort militärt övningsfält.

Också på Järvaveckan är alla riksdagspolitikerna representerade med sina toppolitiker liksom de styrande politikerna i Stockholm, men här får även Feministiskt initiativ delta på samma villkor som de övriga. Programmet domineras mycket mer av kultur, miljö och integrationsfrågor och ännu har inte lika många branschorganisationer eller företag varit på plats med undantag av bland andra MTR, Svenskt Näringsliv, Arbetsförmedlingen, Stockholms Handelskammare samt flera fackliga organisationer.

Huvudsponsor är Axel Johnson Gruppen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109