Almedalsdebatt om egen regi
Nästan all offentlig busslinjetrafik i Sverige är idag upphandlad. I Region Västmanland och Örebro har man däremot bestämt sig för att driva trafiken i egen regi. Vilka konsekvenser får detta?
Teorierna bland paneldeltagarna var skiftande. Det enda man var enig om var att konkurrensmässighet var centralt och att förekomsten av upphandlade alternativ i landet bidrar till en bättre utveckling av busstrafiken.
Denise Norström, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Västmanlandtrafiken, Region Västmanland, berättade att bakgrunden till beslutet om egen regi i Västmanland var att ingen hade varit intresserad av att köpa det allmänt ägda kollektivtrafikbolaget. Hennes bild var att detta hade visat sig vara fördelaktigt då bolagets ekonomiska utveckling varit stabil – i motsats till många andra regioner – samtidigt som kundnöjdheten var god. Norström påpekade att de offentliga bolagen ska vara konkurrensmässiga, de ska kunna leva på samma marknad som andra.
– Varför då inte konkurrensutsätta Svealandstrafiken? var Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag snabb att fråga. Hon förklarade att man inte har något emot olika ägarformer, så länge de konkurrensutsätts.
– Det är det som driver utveckling. Använder man Partnersamverkan för förbättrad kollektivtrafiks upphandlingsstandard blir det dessutom kostnadseffektivare. Alla medlemmar i Sveriges Bussföretag följer samma kollektivavtal, bussbranschavtalet, vilket ger samma villkor för landets bussförare även efter entreprenörsbyte.
Nina Höijer, socialdemokratiskt regionråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län menade att kvalitet och anställningsvillkor var de främsta argumenten för egen regi. Hon menade även att egen regi bidragit till att minska inställda turer och möjliggjort innovativa lösningar, samordningsvinster och miljösatsningar tack vare att man inte varit bunden av ett upphandlat avtal. För att bibehålla kvalitet är det viktigt med tydliga riktlinjer från politikerna.
Jessika Roswall, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot i Trafikutskottet, ansåg tvärt om att kollektivtrafiken borde styras av experter. Politiker är inte bättre skickade än professionella bolag. Genom företagen kan regionerna ta in nya lösningar och innovationer från andra delar av Sverige och världen.
– För att denna potential ska kunna tas tillvara måste emellertid de verktyg som finns inom upphandling användas, sa Jessika Roswall som även ifrågasatte hur marknadsmässighet ska kontrolleras utan konkurrensutsättning.
Denise Norström från Västmanlandstrafiken framhöll att det är en bra mix att det finns både upphandlat och egen regi. Regionens kostnader för kollektivtrafiken är öppet redovisade så det är upp till var och en att jämföra.
Synen på hur effektivitet ska kontrolleras skilje sig således. Även synen på möjligheten till flexibilitet i upphandlade avtal skilde sig åt. Nina Höijer från Region Örebro län menade att det var svårt att ändra trafiken under pågående avtalet och att egen regi därför var bättre eftersom det gav kortare beslutsvägar och en ansvarighet genom hela kedjan. Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag å sin sida påpekade att det finns många exempel på förändrade avtal under avtalstiden, det är något man som upphandlande myndighet kan skriva in i förfrågningsunderlaget.