Flyget fortsätter backa
Andra kvartalet i år, det vill säga april, maj och juni, innebar fortsatt minskning av antalet flygresor. Minskningen beror främst på att färre flyger inrikes. Jämfört med samma period 2018 så minskade antalet inrikes passagerare på de svenska flygplatserna 2019 med 10, 9 procent. Förra året var antalet inrikespassagerare för perioden drygt 2 miljoner, jämfört med 1, 8 miljoner i år. Minskningen av utrikespassagerare minskade med 1, 6 procent, från 8 569 000 till 8 434 000.
– Inrikesflygets nedgång fortsätter, vilket har sin förklaring i framförallt SAS flygstrejk, men också att allt färre väljer att resa med flyg inrikes. Utrikestrafiken har dämpats något, säger Jean-Marie Skoglund som är flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen.
11 av de 38 flygplatser med linjefart och chartertrafik uppvisar en ökning medan resterande uppvisar en nedgång i trafiken under andra kvartalet. Av de 11 flygplatserna där trafiken ökat är samtliga icke-statliga flygplatser.
– En förklaring till detta är Nextjets konkurs i maj förra året som påverkade passagerarutvecklingen negativt för andra kvartalet 2018 för många icke statliga flygplatser, inte minst för flygplatser med upphandlad flygtrafik. Det är därför flygplatserna med upphandlad flygtrafik visar en markant ökning under andra kvartalet jämfört med samma period förra året, säger Jean-Marie Skoglund.
Det är stora variationer i passagerarutvecklingen mellan flygplatserna. På endast 11 av de 38 trafikflygplatserna var antalet passagerare fler jämfört med samma period 2018.
Den största relativa passagerarökningen uppvisade Arvidsjaur flygplats med en volymökning på 129 procent, något som kan förklaras med att det inte förekom någon flygtrafik till Stockholm-Arlanda under stor del av andra kvartalet förra året i samband med Nextjets konkurs.
Även andra flygbolag har drabbats av problem, bland annat minskar vinsten för tyska Lufthansa och lågprisbolaget Ryan Air ska sparka runt 1 500 anställda enligt ett uttalande från bolagets ledning.