Grönlund kommenterar von der Leyen
I sitt öppningstal pekade EU-kommissionens nyvalda ordförande Ursula von der Leyen på behovet av en stark miljöpolitik och en gemensam vision för ett grönt Europa. Eftersom transportsektorn tidigare pekats ut som en av de sektorer som släpat efter mest när det gäller att nå uppsatta klimatmål inom EU kan flera kommande förslag beröra just Europas transportnäring, tror Sveriges Bussföretag.
Ursula von der Leyen är den första kvinnan på posten. Hon är född i Belgien men sedan många år aktiv tysk politiker, tillhörande det konservativa partiet CDU. Bland annat har hon varit Tysklands försvarsminister. Ursula von der Leyen efterträder Jean-Claude Juncker.
Precis innan hon valdes höll Ursula von der Leyen ett tal till ledamöterna i EU-parlamentet för att presentera sin vision och sina prioriteringar för de kommande fem åren. I sitt tal satte hon upp målet att Europa ska vara den första klimatneutrala kontinenten i världen år 2050. För att nå dit Europa behöva vara mer ambitiös och att öka målet att minska koldioxidutsläppen från 40 procent till 50-55 procent fram till 2030, enligt Ursula von der Leyen. Hon planerar därför att presentera en plan för en "Green Deal for Europe" under de första 100 dagarna som ordförande för EU-kommissionen.
Von der Leyen erkände också att denna ambitionsökning kommer att kräva fler investeringar och lade till att offentliga pengar inte räcker. Hon planerar att föreslå en 'Sustainable Europe Investment Plan', men också att göra delar av Europeiska investeringsbanken till en 'Climate Bank'. Målet skulle vara att låsa upp 1 biljon investeringar under de kommande tio åren för satsningar på klimatrelaterade åtgärder och initiativ.
– Nu är det viktigt att vi tillsammans med våra systerförbund i andra medlemsstater inom EU och med stöd av våra organisationer IRU och UITP visar Europas politiker det fantastiska arbete bussbranschen gjort. Ett arbete som bara i Sverige innebär att bussarna till över 80 procent kör på förnyelsebara drivmedel redan nu, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:
– Men jag oroas av att Europas politiker kan ta fram förslag som tvingar bussbranschen att bromsa. Nu har vi tillsammans ett viktigt och tidskrävande arbete för att få nyvalda politiker och nya tjänstemän inom EUs olika organ att förstå bussbranschens villkor. Vi behöver visa på vad vi gjort och vi behöver visa på behovet att kunna använda exempelvis biodrivmedel i kombination med eldrift även i framtiden.