Wennerström utreder nationellt biljettsystem
Regeringen har tillsatt en utredning för att införa ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. En särskild utredare har fått i uppgift att ge regeringen underlag för hur ett sådant system kan införas så att det förenklar för resenärer.
– Att resa med kollektivtrafik är klimatsmart och vi vet att allt fler resenärer vill kunna välja hållbara transporter. Ett nationellt biljettsystem kommer att göra det enklare att välja buss, tåg eller färja, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
För att kunna nå klimatmålet om en minskning av växthusgasutsläppen inom transportsektorn med 70 procent fram till 2030 behöver det bland annat bli enklare för resenärer att kombinera kollektivtrafikresor inom och mellan regioner samt med olika färdmedel.
– Den som vill resa kollektivt i hela Sverige behöver idag anpassa sig efter många olika biljettsystem. Det kan göra det svårt att hitta rätt information eller att köpa en resa. Ett nationellt biljettsystem skulle göra det enklare för alla att göra klimatsmarta val i vardagen, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.
Det finns idag flera olika möjligheter att resa med kollektivtrafik över region- och länsgränser. Men många resenärer känner inte till dessa möjligheter.
För att möta de problem som idag finns och för att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv hållbar transportförsörjning har regeringen idag utsett Gerhard Wennerström till särskild utredare. Gerhard Wennerström, till vardags vd för Samtrafiken, ska i sin nya roll utreda vad som krävs för att införa ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. Utredaren ska även lämna förslag på hur ett sådant biljettsystem bör utformas, byggas upp, drivas och finansieras.
Utredaren ska:
-
Analysera vilka behov respektive hinder som finns kopplat till att köpa biljetter till kollektivtrafik i hela Sverige.
-
Kartlägga och analysera befintliga och pågående insatser inom kollektivtrafikområdet i Sverige avseende biljetter och färdbevis, inklusive eventuella tekniska och marknadsmässiga hinder för skapandet av ett konkurrensneutralt nationellt biljettsystem.
-
Beskriva hur relevanta länder har organiserat nationella biljettsystem för kollektivtrafik.
-
Beskriva det statliga åtagandets omfattning avseende lokal, regional, nationell och internationell kollektivtrafik.
-
Definiera vilken trafik som bör omfattas av ett nationellt biljettsystem.
-
Föreslå insatser och tidsplan för skapandet av ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela landet. Möjligheterna att integrera mobilitet som en tjänst ska särskilt belysas i förslaget.
-
Utredaren ska genomgående ha ett jämställdhetsperspektiv i den analys som görs. Statistik som utredaren redovisar ska om möjligt vara könsuppdelad.
-
Lämna nödvändiga författningsförslag.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna, har enligt januariavtalet kommit överens om att regeringen ska arbeta för ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige. Nu tas första steget i form av en statlig utredning.
Den särskilda utredaren ska redovisa uppdraget till Regeringskansliet senast dem 30 april 2020.