NNR vill slopa elskatten på elbussarna
På NNR:s webbplats skriver organisationen att fordon drivna med el hyllas för att de är ett gott miljöval. Elbussar är ett av de trafikslag som anses vara framtidens kollektivtrafik. NNR skriver också att det saknas en fungerande konkurrensneutralitet mellan trafikslagen inom kollektivtrafiken, då tåg och andra spårbundna färdmedel idag är befriade från energiskatt, koldioxidskatt och svavelskatt – oavsett om de drivs av el eller diesel.
– Det är bra att en stor näringslivsorganisation som NNR nu stödjer det krav som Sveriges Bussföretag drivit länge, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Kravet på slopad elskatt för bussar har också i debattartiklar stöttats av Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd (M) i Region Stockholm samt ordförande i Svensk Kollektivtrafik och Ulrika Frick (MP) ordförande i Västra Götalandsregionens kollektivtrafiknämnd.
Fotnot. Näringslivets Regelnämnd NNR bildades år 1982 och är en oberoende, politiskt obunden ideell förening helt finansierad av sina medlemmar. Bland medlemmarna finns 21 svenska näringslivsorganisationer och branschförbund som tillsammans representerar drygt 300 000 företag.