Piteå får vänta på elbussarna
1 juli 2020 var planerad trafikstart för den nya elektriska stadsbusstrafiken i Piteå med Nobina som operatör sedan de vunnit upphandlingen. Men upphandlingen överklagades av samverkansbolaget Centrala Buss som sedan nio år kört stadstrafiken i Piteå men förlorade anbudsgivningen till Nobina i början av 2018.
Förvaltningsrätten tog först upp fallet och där bedömdes det att upphandlingen skulle göras om, vilket också skedde. Återigen vann Nobina och åter igen överklagades tilldelningsbeslutet av Centrala Buss som även krävde att få ut de handlingar som låg till grund för tilldelningsbeslutet.
I maj 2019 överklagade Centrala Buss ännu en gång, nu den del av upphandlingen som skyddas av sektretess till kammarrätten som ännu inte behandlat ärendet. Frågan om sektretess inom offentlig upphandling har redan tidigare varit en het potatis, eftersom den upphandlande parten på så vis kan hemlighålla viktiga uppgifter som påverkar vem som får trafiken.
Motiveringen till sekretessen är att de som lägger anbud inte vill blotta sig för konkurrenterna, uppger Piteå kommun som är upphandlare i det aktuella fallet.
De långdragna rättsprocesserna kring upphandlingen tycks nu medföra att Piteå får vänta längre än planerat på de elektriska stadsbussarna från BYD som Nobina hade tänkt införskaffa till trafiken. Skulle konkurrenten Centrala Buss få rätt och vinna trafikavtalet kan det mycket väl bli batteribussar från samma tillverkare. Det blir dock knappast trafikstart 1 juli nästa år som planerat, enligt uppgifter från Piteå kommun.