Taxi fortsätter fartsynda
Studien har avgränsats till två vägsträckor där andelen taxitrafik är hög: E4 mellan Stockholm och Arlanda samt riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter. Där har hastighetsmätningar med laser gjorts av NTF under perioderna april – juni 2017 och april – juni 2019. Mätresultaten har därefter analyserats av VTI.
Resultaten från studien visar fler än 90 procent av taxiförarna kör för fort på de studerade vägsträckorna där hastighetsbegränsningen är 80 km/tim. Det visar sig också att vissa taxibolag är värre fartsyndare än andra, bland dem Taxi Stockholm och Taxi Göteborg (se tabellen genom att klicka på bilden!).
– Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor, men det återspeglas inte på vägen när det gäller hastighetsefterlevnad. Det behövs nya arbetsmetoder för att få företag att prioritera frågan, säger Anna Vadeby på VTI som lett studien.
Hösten 2017 och 2018 har Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen fört dialog med de stora taxibolagen för att tillsammans hitta lösningar för en bättre hastighetsefterlevnad. Tidigare studier har också visat att företag som arbetar systematiskt och långsiktigt med hastighetsfrågan når bättre resultat vad gäller hastighetsefterlevnad.
– Att köra för fort har tyvärr blivit en social accepterad norm i samhället som är svår att lösas av enbart den enskilda föraren. Det krävs en förändring på systemnivå där taxibolagen måste ta ett ansvar för hastighetsefterlevnaden. Ny teknik i fordon kan stödja detta arbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
Att följa hastighetsbegränsningarna är avgörande för att minska antal dödade och skadade i trafiken. Om medelhastigheten minskar med 1 km/timmn kan 15 liv per år sparas, visar beräkningar. Yrkestrafiken har ett särskilt ansvar för att påverka trafikrytm och hastighetsefterlevnad hos andra trafikanter.
VTI:s undersökning presenterades idag på Tylösandsseminariet, en av Sveriges största mötesplatser i trafiksäkerhetsfrågorna.
Svenska Taxiförbundet ser också allvarligt på VTI:s undersökning även om förbundet anser att det mer handlar om ett samhällsproblem med för litet trafikbevakning där många kör för fort.
Så här kommenderar Irene Fällström, kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet uppgifterna i undersökningen:
– Från Svenska Taxiförbundets sida ser vi allvarligt på resultaten som presenteras i studien. Taxi har en viktig samhällsuppgift och har ambitionen att vara ett föredöme för trafiksäkerheten, något som våra medlemsföretag arbetar aktivt med. Samtidigt är det ett högt trafiktempo idag som även taxi tenderar blir en del av. Vi välkomnar därför regeringens kommande utredning som ska föreslå en effektivare kontroll av yrkestrafiken. Många upplever att det är alldeles för lite trafikbevakning idag.