Rekord i kundnöjdhet
Så många som 92 procent av alla som reste med någon av Transdevs trafikslag uppger sig vara nöjda med sin resa, det är den högsta siffra som noterats sedan mätningarna startades 2009. I år hittar vi de nöjdaste resenärerna i Göteborg och den största kundnöjdhetsökningen ser vi i Sjuhärad.
Sedan 2009 genomför Transdev regelbundna kundundersökningar för att ta reda på hur resenärerna upplever servicen. Undersökningarna är en viktig del av Transdevs ständiga förbättringsarbete. Under våren 2019 samlades totalt 9 306 enkäter in från företagets olika verksamheter runt om i Sverige. Undersökningen togs fram i samarbete med Origo Group och datainsamlingen genomfördes under tiden 8-21 april 2019
I år ökade kundnöjdheten med två procentenheter och låg på 92 procent. Jämfört med år 2009 har kundnöjdheten förbättrats med hela 12 procentenheter.
I den senaste mätningen hamnade Älvtrafiken i Göteborg i topp igen med en kundnöjdhet på 99 procent, vilket motsvarar en ökning med en procentenhet jämfört med 2018. Förutom Styrsöbolaget hamnade också Flygbussarna i topp. Här kommer topplistan för kundundersökningen våren 2019:
-
Båt - Älvtrafiken (99 procent, +1 procentenhet jämfört med 2018)
-
Buss - Flygbussarna Stockholm-Arlanda (98 procent, +2 procentenheter jämfört med 2018)
-
Buss – Sjuhärad (97 procent, +15,6 procentenheter)
-
Buss - Flygbussarna Liljeholmen-Arlanda (97 procent, +3,2 procentenheter)
-
Buss – Flygbussarna Göteborg-Landvetter (96 procent, +2 procentenheter)
-
Båt – Skärgårdstrafik (95 procent, +3,8 procentenheter)
-
Buss – Flygbussarna Charter (95 procent, +2,7 procentenheter)
-
Buss - Flygbussarna Stockholm-Bromma (95 procent, +1,7 procentenheter)
-
Buss - Flygbussarna Sundbyberg-Arlanda (95 procent, +0,3 procentenhet)
-
Båt – Blidösundsbolaget (95 procent)
I Sjuhärad har kundnöjdheten ökat med 15 procentenheter jämfört med 2018 och ligger nu på imponerande 97 procent. Detta är den största förbättringen mellan 2018 och 2019 i hela Transdev.
Så många som 95 procent av resenärerna i Sjuhärad tycker att vår personal är trevlig och serviceinriktad och 93 procent uppger att våra medarbetare ger bra information när försening uppstår. Nästan alla, 95 procent, tycker också att förarna kör mjukt och behagligt och 96 procent att fordonen är komfortabla och välstädade.
– Det är mycket hedrande att få ta del av sådana fina siffror. De ger oss ett kvitto på att det arbete som vi tillsammans genomfört på ett konsekvent och strukturerat sätt de senaste månaderna, för att levererar det bästa kundbemötande, verkligen fungerar. Vi följer upp kundsynpunkter systematiskt med våra bussförare och sedan 2017 utbildar vi våra medarbetare i det som kallas för ”Det goda kundmötet”, en unik upplevelsebaserad utbildning i kundbemötande som Transdev har utvecklat i samarbete med Västtrafik. Sedan oktober 2018 tilldelar vi dessutom ett pris som kallas för ”månadens bussförare” för att ge våra bästa medarbetare en utmärkelse, säger Patrik Gustavsson, affärschef i Sjuhärad.