Vill rädda flyget med kvot
Den kommersiella miljöorganisationen Svebio stödjer det förslag om kvot för bioflygbränsle från 2021 som lagts fram av Maria Wetterstrands utredning. Men Svebio anser att kvoten bör ökas snabbare under de första åren fram till 2025 än vad utredningen föreslår. Man bör dessutom införa en delkvot för bränslen som görs av ligno-cellulosa för att stimulera produktion av bränslen från skogsråvara. Allt detta har Svebio framfört i sitt remissyttrande om utredningen.
– De nordiska länderna har goda möjligheter att gå i täten för klimatvänligt flyg. Både Sverige, Norge och Finland siktar på 30 procent bioflygbränsle 2030. Norge har redan beslutat om en kvot för bioflygbränsle på den nivån, och inför en kvot på 0,5 procent redan från årsskiftet. Den nya finska regeringen har uttalat sig för en kvot med samma mål som Norge. Om Sverige beslutar enligt Maria Wetterstrands förslag får vi en bra nordisk samordning med en ordentlig volym som ger underlag för investeringar. Sverige bör också påverka den danska regeringen att införa en liknande kvot. Det säger Gustav Melin, vd i Svebio. Han fortsätter:
– Det finns gott om råvara för att tillverka bioflygbränsle i Norden, både från skogsbruk, jordbruk och avfall. För att få fart på produktionen behövs ytterligare stöd från staten. Men det avgörande är att det finns en växande avsättning för de biobränslen som produceras.
Fotnot. Maria Wetterstrand som utredde biodrivmedel för flyg blev ifrågsatt när det framkom att hon samtidigt satt som styrelseordförande och aktieägare i företaget Cortus Energy som tillverkar just biodrivmedel för flyg.