23948sdkhjf

Elcykelpool rullar i Linköping

24 september invigdes Linköpings elcykelpool LinBike – enligt aktörerna bakom projektet handlar det om Sveriges modernaste elcykelpool.

Vem som helst kan nu enkelt via en app i mobilen hyra en av de 200 elcyklar som står utplacerade vid laddstationer runtom i Linköping.

– Äntligen har vi Sveriges modernaste elcykelpool i drift. Nu kan vi erbjuda både Linköpingsbor och besökare ett smidigt, tillgängligt och klimatsmart sätt att ta sig fram i staden. Att dela på resurser, till exempel cyklar, har många fördelar både för individen och för samhället, säger Linda Huljebrant, verksamhetsutvecklare på Sankt Kors som tagit fram konceptet på uppdrag av Linköpings kommun.

I dagsläget är 17 av totalt 20 laddstationer i drift. De finns på resecentrum, vid pendlarparkeringar, i innerstan och vid större arbetsplatser – till exempel vid universitetet, Saab och i Mjärdevi. Grundtanken är att erbjuda ett komplement till kollektivtrafiken och underlätta för människor att välja bort korta bilresor i staden. Genom att de som har möjlighet väljer cykeln skapas mer utrymme för dem som verkligen behöver ta bilen av olika anledningar.

Med elcykelpoolen tar Linköping täten bland Sveriges cykelstäder, det är i alla fall initiativtagarna i staden övertygade om. LinBike bidrar till en mer hållbar samhällsutveckling och till kommunens mål att vara koldioxidneutral år 2025.

– Vi är först i Sverige att ha en elcykelpool i den här storleken, för en hel stad. Jag tror att många kommer tycka det är väldigt smidigt och roligt att använda LinBike och att en hel del bli sugna på att köpa egna cyklar som då kan ersätta ännu fler bilresor. Det ger ringar på vattnet som är bra både för hälsan och för klimatet, säger Sandra Strand, mobilitetsansvarig på Sankt Kors.

FAKTA/Så funkar det

Genom att scanna en QR-kod via appen LinBike öppnas cykellåset och man kan börja cykla. Cykeln ger elstöd upp till max 25 km/timmen. Det finns två abonnemang att välja på: antingen 99 kr/månaden (gratis varje första halvtimme) eller 20 kr/timmen. Prismodellen uppmuntrar till att använda cykeln till enkelresor och sedan göra den tillgänglig för någon annan. Tillgängligheten på de olika stationerna visas på appen. Driftpersonal ser sedan till att fördelningen av cyklar är jämn vid de olika stationerna.

LinBike har utvecklats och implementerats av Sankt Kors på uppdrag av Linköpings kommun. Dukaten ansvarar för drift och kundtjänst. Driftkostnaderna ska finansieras med intäkter från användarna och reklamavtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141