Biodrivmedel på IRU-menyn
Inför 250 gäster på middag i EU-parlamentet presenterade IRU 1 oktober sitt ”IRU Manifesto” med viktiga förslag för den samlade vägtransportnäringen, både buss-, taxi- och godstransporter. Bland gästerna fanns såväl nya som erfarna EU-parlamentariker, företrädare för medlemsorganisationer samt politiska tjänstemän i Bryssel.
IRU Manifesto är IRU:s nya politiska programförklaring huvudsakligen riktad gentemot de många nya politikerna i EU-parlamentet som tillträtt efter vårens val samt de många nya tjänstemännen i EU-kommissionen.
IRU beskriver i sitt manifest vikten av att stärka hållbara transporter för både människor och gods för att vårt samhälle ska kunna växa och utvecklas. Bland de viktiga frågor som berörs finns behovet av fler förare, där IRU i andra sammanhang särskilt pekat ut att åldern för unga bussförare bör sänkas och jämställas med åldern för nya förare av godstransporter samt att den så kallade 50-kilometersgränsen som förbjuder yngre bussförare att köra linje längre än 50 kilometer helt bör slopas. Detta med tanke på att i många medlemsländer, exempelvis i Sverige, är många linjer betydligt längre. Dessutom behöver förare kunna köra blandad trafik, både linje- och beställningstrafik anser IRU.
En annan fråga som den internationella organisationen pekar på i sitt manifest är behovet av tydliga och långsiktiga spelregler för biodrivmedel, som man menar är en nyckelfaktor för att transportsektorn ska klara en hållbar omställning från fossila drivmedel.
– I Sverige kör redan idag över 80 procent av bussarna på förnyelsebara och fossilfria drivmedel. En utveckling som till stor del varit möjligt tack vare biodrivmedel. Nu har ni som sitter här ikväll möjlighet att avgöra om den utvecklingen ska fortsätta eller stanna och kanske till och med backa, sa Anna Grönlund tydligt när hon fick ordet under middagen.
Anna Grönlund är en av två vice ordförande i IRU:s Passenger Committé och var självklart på plats i Bryssel där hon passade på att prata med både svenska parlamentariker och parlamentariker från andra länder med plats i för bussbranschen viktiga organ.