Nu ska hela resan klimatdeklareras
Regeringen vill införa en obligatorisk klimatdeklaration på resor. Tanken är att den som ska köpa en längre resa med flyg, tåg, färja eller buss ska kunna välja det mest klimatsmarta alternativet. Därför vill regeringen göra det obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av långväga resor med buss, tåg, flyg eller färja.
– Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Regeringen ger myndigheten Trafikanalys i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av långväga resor med buss, tåg, flyg eller färja.
I uppdraget ingår att föreslå hur en klimatdeklaration kan utformas så att det går att jämföra klimatpåverkan inom och mellan olika färdsätt, och att informationen blir lättillgänglig och begriplig för konsumenter. Trafikanalys ska även analysera och lämna författningsförslag på hur ett krav på obligatorisk klimatdeklaration kan införas, samt vilka kommersiella aktörer som bör omfattas.
Konsumentverket, Naturvårdsverket, Statens Energimyndighet och Transportstyrelsen ska bistå Trafikanalys inom sina respektive ansvarsområden. Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2020. Uppdraget till Trafikanalys är en del av genomförandet av januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.
Transportföretagen stödjer regeringens förslag om klimatdeklarationer för långdistansresor.
– Vi välkomnar klimatdeklarationer – det är en bra konsumentupplysning. Rätt utformade klimatdeklarationer hjälper passagerare att välja den bästa resan, även från klimatsynpunkt. Det ska vara lätt att välja rätt, helt enkelt, säger Fredrik Kämpfe, Transportföretagen branschchef flyg. Han fortsätter:
– Redan idag publicerar till exempel flygbolagen snittbränsleförbrukning per passagerare för sina flygplan, många även snitt-CO2 utsläpp. Vi välkomnar förslaget att en klimatdeklaration måste omfatta fler trafikslag än flyg för att passageraren ska kunna jämföra – vilket även biojetutredningen säger. Vi stödjer även biojetutredningens förslag att en klimatdeklaration måste ta hänsyn till inblandning av klimatreducerande biobränsle.
Just flyget har kanske fått utstå den tuffaste kritiken i klimatdebatten, men enligt Fredrik Kämpfe pågår stora ansträngningar i branschen för att minska flygets negativa påverkan.
– Allt som stöder flygets omställning och vår fossilfria färdplan välkomnas och vi räknar med att regeringen tar hänsyn till det. Men det är viktigt att detta inte läggs på företagen, säger Fredrik Kämpfe.
Många längre turist- och utflyktsresor sker också med buss vilket utnyttjas av gruppresearrangörer förutom de många små och medelstora bussreseföretagen.
– I princip är det bra att man mäter klimatpåverkan på alla transportslag. Men det är viktigt att kalkylatorn är neutral och att det tas fram en modell från regeringen så att detta inte läggs på företagen. Risken med många olika modeller gör det svårt för resenären att förstå, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:
– Det är även viktigt med en gemensam modell som mäter påverkan per passagerare per personkilometer – så mäter kollektivtrafiken redan i dag in sitt gemensamma miljöprogram som utgör branschrekommendation för offentlig upphandling av kollektivtrafiken.