Kamil Koç går ihop med Flixbus
I augusti inleddes godkännandeprocessen för att Kamil Koç skulle kuna bli en del av Flixbus, Europas största och snabbast växande mobilitets-startup. Nu har processen slutförts och Turkiets marknadsledande expressbussföretag, Kamil Koç, ansluter sig officiellt till Flixbus omfattande nätverk.
Flixbus och investmentbolaget Actera Group meddelade i somras om en uppgörelse mellan Turkiets ledande bussoperatör Kamil Koç, och Europas största expressbussföretag. Efter godkännandet av samtliga inblandade myndigheter är affären nu officiellt fullbordad, vilket gör Kamil Koç till en del av Flixbus nätverk med mer än 350 000 dagliga förbindelser till över 2 000 destinationer i 28 europeiska länder och USA. Från och med idag, och under de kommande månaderna kommer Flixbus och Kamil Koç anställda att inleda ett samarbete för att integrera organisationerna och nätverken.
Jochen Engert, vd och grundare av FlixMobility, berättar att den omfattande lokala erfarenheten och kundfokuset som Kamil Koç-teamet besitter passar perfekt ihop med FlixBus högteknologiska mobilitetstjänster och ser en enorm tillväxt- och optimeringspotential i Turkiet.
– Vi är övertygade om att Kamil Koç som en del av vårt nätverk kommer att skapa betydande långsiktigt värde, inte bara för FlixBus, utan för hela industrin och särskilt för turkiska resenärer. Vi är glada över att dela vår teknologi och erfarenhet med den turkiska marknaden och vi inspireras och drivs av de nya möjligheterna, säger Jochen Engert.
– Som Kamil Koç är vi stolta över att vara den största och mest etablerade bussoperatören i Turkiet. Under vår snart hundraåriga resa har vi kontinuerligt byggt upp många nya erfarenheter och tillfört värde till den lokala marknaden samtidigt som vi alltid prioriterar våra kunders behov. Nu är vi redo att tillsammans med Flixbus ta våra tjänster till en ny nivå och förbättra sättet på hur miljoner människor reser i Turkiet, säger Kadir Boysan, vd för Kamil Koç.
Flixbus arbetar med mer än 300 oberoende busspartners och har bidragit till över 10000 arbetstillfällen i branschen. Enbart i 2018 reste 45 miljoner människor med FlixBus i Europa och USA. Genom att kontinuerligt etablera nya lokala Flixbus-kontor och upprätta samarbeten med lokala bussoperatörer kan bolaget löpande anpassa sitt erbjudande till de varierande marknader och dess kundernas behov.