Fler flygbussar för Flixbus
Planen är att erbjuda tätare trafik och att införa reguljära förbindelser till fler svenska flygplatser. 2020 kommer Flixbus och Flixtrain att skapa ett multimodalt nätverk för långdistansbussresor, tågresor och flygplatstransfer.
Sedan uppstarten av Flixbus Sverige sommaren 2017 har bolaget löpande fått in önskemål från kunder om att införa fler frekventa och regelbundna resor till Arlanda. Två år senare, sommaren 2019, invigdes flygplatslinjen mellan Stockholm City och Arlanda med avgångar var 30:e minut. Bussarna präglas av en unik foliering så att flygplatslinjen utmärker sig från övriga långdistanslinjer.
Som ett viktigt nästa steg kommer nya biljettautomater att installeras på Arlanda, Cityterminalen och i Västerås under vecka 44. I automaterna finns resor till över 100 svenska städer och även städer utomlands som har förbindelser via Sverige.
– Även om många passagerare redan har FlixBus-appen installerad i mobilen, når vi med de nya automaterna även de inhemska och internationella kunderna som kanske inte vet om att vi erbjuder prisvärda resor till och från flygplatsen, säger Peter Ahlgren, vd för Flixbus Norden.
Arlandasträckan har fått mycket positiva kundomdömen och fortsätter att attrahera ett ökande passagerarantal. FlixBus har planer på att utöka flygplatsverksamheten under det kommande året.
– Hittills har reaktionerna varit väldigt positiva och vi arbetar för närvarande på att utöka tjänsten både vad gäller ökad turtäthet och fler flygplatser i Sverige, säger Peter Ahlgren.
Flixbus affärsidé bygger på att uppmuntra fler människor till att byta till kollektivtrafik. När Flixtrain lanserades i Tyskland upplevde även bussverksamheten en passagerarökning.
– Med fler än 100 miljoner sålda resor globalt drar vi nytta av en stark internationell närvaro, bra varumärkeskännedom och en väletablerad bokningsplattform. Resor till flygplatsen ligger därför helt i linje med våra styrkor. Framtiden är multimodal och vi är övertygade om att om vi på ett smart sätt kombinerar flygplatstransfer, långdistansbussar och tågtrafik, så kan vi skapa ett helhetserbjudande som ökar antalet resenärer för samtliga transportalternativ, säger Peter Ahlgren.