23948sdkhjf

Nya snabbfärjan döpt

Tallink Grupp ökar farten, i slutet av 2021 kommer nya höghastighetsfartyget att sättas i trafik – men redan nu är det klart vad hon ska heta.

Tallink Grupp har valt namn på det nya höghastighetsfartyget som kommer att byggas vid Raumas varv i Finland, levereras i slutet av 2021 och trafikera på rutten Helsingfors - Tallinn. Fartyget kommer att heta MySTAR. Namnet på fartyget utsågs genom en namntävling där en finsk medborgare bidrog med det vinnande förslaget. MySTAR har en maxfart på hela 27 knop (50 km/h) medan snittfarten är beräknad till 25 knop (46,3 km/h). Vanliga färjor brukar ha en genomsnittsfart på 20 knop (37 km/h).

Rederiet anordnade under sommaren en namntävling för det nya fartyget och det slutgiltiga beslutet om fartygets namn fattades av koncernledningen under september. Mer än 2 800 bidrag mottogs från 30 olika länder över hela världen. Det största antalet namnbidrag mottogs från företagets hemmamarknader i Sverige, Finland, Estland och Lettland. Finska sjöfartsentusiaster bidrog med flest antal namnförslag.

Även om de föreslagna namnen varierade kraftigt, innehöll ett stort antal av uppgifterna orden "star" och "Baltic" och jämfört med namntävlingen som hölls för några år sedan för att namnge Megastar, noterades en betydande ökning i antalet namn som innehåller viss hänvisning till miljö och hållbarhet, det vill säga olika variationer av "eco" och "green".

Vi tvivlade aldrig på intresset från människorna i regionen har för sjöfart och visste att många människor runt Östersjön skulle ta tillfället i akt att skriva in sitt namn i regionens sjöfartshistoria genom att föreslå det vinnande namnet. En rolig aspekt att addera är att vi har sett ett mycket stort intresse från globala sjöfartfans, som alla bidrog med många bra namn, säger Paavo Nõgene, vd på Tallink Grupp. Han fortsätter:

Att välja det vinnande namnet var inte lätt, eftersom det fanns många bra förslag. I slutändan ville vi fortsätta med traditionen att våra höghastighetsfartyg är Östersjöns ”stjärnor” vilket gjorde att vi kunde minska antalet namn för urvalsprocessen. Vi valde MySTAR då det nya fartyget kommer att formas av alla som kommer att resa ombord fartyget, då alla ska kunna känna att detta fartyg är en del av dem.

Marietta Kähärä från Finland, bidrog med namnet MySTAR och kommer nu att få en present av företaget och kommer att bli inbjuden att resa med ombord på fartygets jungfruresa.

Förutom de vanligaste namnen på ett fartyg fick tävlingen också mer okonventionella namnförslag för det nya fartygsnamnet, exempelvis: M/S Speedy Gonzales, Great Finland, Queen Suomi, Mega Tallsinki Express, King Kong, Megafast och många andra.

Och ingen namntävling skulle vara komplett utan förslaget Boaty McBoatface, som också lämnades in för denna tävling tillsammans med Shuttle McShuttleface.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156