Supersnål buss för skidlandslaget
Bussen har utformats med flera innovativa ergonomi- och tekniklösningar. Den uppfyller också kraven på ett hållbart resande och transporterar skidåkare och andra medlemmar i landslaget på ett säkert sätt till olika tävlingar.
– På Scania har vi än en gång skapat bra lösningar som underlättar längdlandslagets vardag. Jag hoppas verkligen att bussen ger laget en skjuts den här säsongen, säger Erik Ljungberg, Senior Vice President och Head of Communications, Brand and Marketing på Scania.
Scania har utvecklat den nya bussen för att förbättra transporterna mellan tävlingarna med både säkerhet och klimat i åtanke. Dessutom ska bussen vara en plats för återhämtning under tävlingarna. Lagandan stärks samtidigt när de aktiva får möjlighet att åka tillsammans. Bussen som rymmer 12–14 personer är utrustad med solpaneler som genererar 1 000 kWh/år. Dessa används till bussens LED-belysning samt övrig utrustning i bussen som förbrukar el. Det finns också en fläktanläggning för att torka blöta kläder och pjäxor.
För att spara el är skidbussen utrustad med ett infrarött värmesystem som, jämfört med traditionell uppvärmning, minskar energiförbrukningen med 60 procent. Den infraröda värmen håller passagerarna varma, samtidigt som den värmer säten och bänkar. Detta är fördelaktigt även vid medicinsk behandling eller massage. Bussen har anpassats för att göra det enkelt att vila, förbereda mat eller jobba.
– Det här är vår senaste transportlösning som utvecklats i nära samarbete med det svenska längdlandslaget för att förbättra arbetsmiljön för både skidåkarna och övriga lagmedlemmar, säger Erik Ljungberg.
Landslagschef Lars Selin ser bussen som en naturlig samlingsplats på tävlingar.
– De tuffa väderförhållanden som kan råda kostar mycket energi för våra åkare. Då är bussen ovärderlig ur flera perspektiv, och den skapar märkbara fördelar mot våra konkurrenter.
Mer om nya skidbussen och Scanias bussar kommer i Trafikforum nr 8 - missa inte det!