Bra oktober för Norwegian
Norwegians trafiksiffror för oktober visar att enhetsintäkterna ökade för sjunde månaden i rad. Det är en ökning med sex procent jämfört med samma period förra året. Samtidigt ökade kabinfaktorn med drygt två procent.
Totalt flög 3 118 722 passagerare med Norwegian i oktober. Den totala trafiken (RPK) minskade med tre procent och kapaciteten (ASK) minskade med fem procent. Kabinfaktorn uppgick till 87,1 procent, upp 2,1 procentenheter.
– Vi är mycket glada över att enhetsintäkterna fortsätter att öka samtidigt som vi fyller planen bra och levererar bättre punktlighet. Kommande vintersäsong har vi anpassat linjenätet och kapaciteten för att säkerställa att vi är väl rustade att möta efterfrågan. Siffrorna för oktober visar att vi fortsätter att leverera enligt vår strategi om att gå från tillväxt till lönsamhet, säger Geir Karlsen, tillförordnad koncernchef på Norwegian.
I oktober minskade bolaget CO2-utsläppen till 67 gram per passagerarkilometer, vilket är en minskning med 8,5 procent jämfört med samma månad förra året, trots att MAX-planen står på marken och bolaget har varit tvungna att hyra in äldre ersättningsplan.
Norwegian har en av de mest moderna och mest bränsleeffektiva flygplansflottorna i världen med en genomsnittsålder på 3,8. Sedan 2008 har bolaget minskat CO2-utsläppen med hela 30 procent. Om enbart Norwegians egna flygplan hade räknats gällande utsläppssiffrorna skulle utsläppsminskningen varit ännu större i oktober.
Norwegian genomförde 99,7procent av de planlagda flygningarna i oktober. Punktligheten var på 83,3 procent., upp 3,6 procentenheter. Bolagets inhyrning av ersättningsflyg har påverkat punktligheten negativt även den här månaden.
Från ett annat lågprisflygbolag kommer dock en totalsågning av hela Norwegians sätt att driva sina affärer: Ryanaris vd Michael O´Leary säger till CNBC att det bara är en tidsfråga innan Norwegian går under på grund av sina enorma skulder.
Michael O´Leary har upprepade gånger kommit med kategoriska uttalanden om såväl konkurrenter som till dem som kritiserat hans eget lågprisbolag. Den här gången anför han den försäljning av flygplan som Norwegian genomfört under senare tid. En försäljning som enligt Michael O´Leary varit enda sättet för bolaget att få in pengar till de mest akuta skulderna. Att sälja flygplan ger förvisso intäkter men de pengarna räcker inte ens för till drivmedel mer än en vecka för de flygplan som ännu flyger, enligt Ryan Air-chefen.
– Norwegian är dömda att gå under, affärsmodellen fungerar inte och det är belastande med tunga skulder, säger Michael O´Leary till CNBC.
Rt-forum återkommer i ämnet och kommer att låta Norweigian få möjlighet att bemöta kritiken från Ryanair.