Ny självkörande busslinje startas
6 december börjar Linköpings första självkörande buss att rulla på Campus Valla. Därmed blir Linköping den andra staden i Sverige med autonom busstrafik efter Stockholm.
– Det är med stor glädje som vi äntligen kan driftstesta Linköpings första självkörande fordon. Vi ser gärna att Linköping, som är en kommun med teknikprofil och som har en teknikoptimistisk syn, är en testbädd för grönare, smartare och bättre lösningar och vi vill uppmuntra fler som vill testa sina lösningar att göra det i Linköping. Att självkörande fordon nu börjar rulla i Linköping är ett viktigt steg mot framtidens smarta och hållbara städer, säger miljökommunalråd Muharrem Demirok (C), Linköpings kommun
Ride the future är ett rullande forskningsprojekt för att testa hur självkörande bussar kan bli en del av den moderna stadens hållbara mobilitetslösningar.
– I samverkan mellan VTI och Linköpings universitets kläcktes en vild idé om självkörande bussar som en forskningsplattform. Idén har nu äntligen blivit verklighet och vi på VTI är stolta över att ha fått vara med. Vi tar nu steget in i framtiden och hoppas kunna bidra till ökad kunskap inom området hållbar mobilitet och där människans behov och förmågor tas tillvara. Det finns mycket kvar att lära, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
Den första självkörande bussen kommer till en början att trafikera en två kilometer lång sträcka mellan Campus Valla och Vallastaden.
– Bussen är rullande bevis på ett framgångsrikt samverkansprojekt som kommer att göra nytta för vårt samhälle. Jag är också säker på att många kommer att tycka att det är skönt att kunna få skjuts genom campus, säger rektor Helen Dannetun på Linköpings universitet.
Bussen tar 10–13 passagerare och har en kundvärd ombord som också övervakar körningen. Det är gratis att åka med bussen, men då detta görs på prov är de inte idag en del av den ordinarie kollektivtrafiken.
– Östgötatrafiken och Region Östergötland är mycket positiva till att projektet kommer igång och vi ser med spänning fram emot hur det tas emot av kunderna, säger Östgötatrafikens vd Sofia Malander. Att fler fordon kommer att vara självkörande i framtiden är tydligt, och vi är mycket intresserade av hur de kan användas inom kollektivtrafiken. Kan små självkörande bussar vara ett komplement till den övriga kollektivtrafiken, så att fler väljer bort bilen, så är det en utveckling vi ser positivt på, avslutar hon.
Driftstesterna kommer att delas upp i två moment. Det första fordonet som tillverkas av Navya sätts i drift redan på fredag innan det andra fordonet som tillverkas av EasyMile kommer att sättas i trafik lite längre fram. Därefter kommer Ride the future formellt att lanseras en bit in i 2020.
– Projektet har förberetts under en längre tid och de senaste veckorna har vi arbetat hårt med att anpassa såväl fordonen som trafikmiljön och även utbildat våra säkerhetsförare. Nu har vi fått Transportstyrelsens tillstånd för det första fordonet. Det känns verkligen kul att kunna erbjuda den här teknologin till Linköpingsborna. Vi hoppas att många blir intresserade av att testa vårt självkörande fordon, säger Christian Monstein, innovationschef på Transdev Sverige.