Tunnelbanan ska bli tryggare
SL föreslås växla upp trygghetsarbetet med en större satsning på fler trygghetsvärdar ute i kollektivtrafiken som komplement till ordningsvakter och väktare. Samtidigt söks nu mer samverkan med fler aktörer så som Stadsmissionen. Beslutet fattas på nästa trafiknämndsmöte 17 december.
– Nu tar vi ännu ett steg i trygghetsarbetet. Med en riktad satsning på fler trygghetsvärdar i SL-trafiken kompletterar vi exempelvis ordningsvakter och väktare. Därtill genomför vi en fördjupad samverkan med Stockholms Stadsmission för att komplettera trygghetsarbetet med insatser rörande hemlöshet eller missbruk, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL. Han fortsätter:
– Det handlar om att vi ska finnas där vi gör störst nytta och att våra trygghetsresurser ska finnas där de gör störst nytta för tryggheten. För att möjliggöra detta föreslår vi nu en trygghetssatsning på ca 100-120 miljoner kronor som grund med möjlighet att skala upp mot 200 miljoner kronor kommande år.
FAKTA/Tryggheten inom SL:s kollektivtrafik
Den upplevda tryggheten i kollektivtrafiken ökar. Detta enligt SL:s interna mätningar. De senare åren har den upplevda tryggheten gått från 70 procent år 2017, till 72 procent vid senaste mätningen under 2019. Samtidigt säger prognosen att 2019 kommer att uppvisa att 74 procent av resenärerna i SL-trafiken upplever sig trygga. Samtidigt har vi mycket högre ställda mål än så.
För SL är en synlig personal den viktigaste faktorn för ökad trygghet. Därför föreslås SL nu göra en ny stor nysatsning i trygghetsarbetet. Beslutet fattas på nästa trafiknämndsmöte 17 december.
Volymerna av trygghetsvärdar föreslås utökas i utsatta områden, ombord på fordon och på vissa knutpunkter i kollektivtrafiken. Samtidigt kommer konceptet ungdomsvärdar att avvecklas. Trygghetsresurserna renodlas med andra ord och antalet definitioner av SL:s olika trygghetsresurser minskas. Detta medför en ökad tydlighet om trygghetsarbetet för både resenärer och samverkansaktörer.
Uppdraget som trygghetsvärd kommer att utvecklas. Trygghetsvärdarnas utvecklade uppdrag är att främst arbeta förebyggande i de särskilt utsatta områdena utifrån ett samverkansperspektiv och med stor kunskap gällande mötet med särskilt utsatta individer och grupper i kollektivtrafiken.
Samtidigt är det viktigt med samverkan i utsatta områden med lokala aktörer är nyckeln till ökad trygghet. Bland annat föreslås samarbetet med Stadsmissionen utökas.
Vidare ska samarbetet som räddade Rinkeby tunnelbanestation nu tas vidare till fler platser i kollektivtrafiken. Det var så att tunnelbanestationen i Rinkeby blev rödlistad på grund av våld och hot på platsen, men i sista stund lyckades en bred insats förhindra att stationen tvingades stängas ner. Enligt polisen och MTR Tunnelbanan som kör trafiken har läget i Rinkeby ljusnat betydligt och hoten är inte längre så påtagliga i tunnelbanestationens närhet.
Nu ska alltså den modellen användas på andra håll med liknande problem. I utsatta områdena ska trygghetsresurserna, trafikutövare och de civila organisationerna delta aktivt i arbetet och sammanställa gemensamma lägesbilder och åtgärdsplaner.