Nya Mälartåg i trafik
Söndag 15 december började en ny tidtabell att gälla som innebär tätare och fler turer längs de sträckor tågen börjar trafikera. Mälartåg tillsammans med fler avgångar är ett viktigt steg i den fortsatta satsningen på framtidens regionaltågstrafik i Mälardalen.
– Det är glädjande att kunna hälsa välkommen ombord på Mälartåg. Tågen är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är tillsammans med införandet av nya och tätare turer en viktig del i arbetet för att förenkla människors livspussel i Mälardalsregionen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafikregionråd i Region Stockholm.
Totalt ska 33 Mälartåg successivt sättas i trafik fram till våren 2021. Först ut är det resenärer på sträckan Örebro-Arboga-Kungsör-Eskilstuna-Strängnäs-Läggesta-Nykvarn-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm som får ta del av de nya moderna och bekväma regionaltågen. Därefter följer sträckan Hallsberg-Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm i början av 2020, Norrköping-Kolmården-Nyköping-Vagnhärad-Södertälje-Flemingsberg-Stockholm under sommaren/hösten 2020 och slutligen Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Hälleforsnäs-Eskilstuna-Kvicksund-Kolbäck-Västerås-Ransta-Sala under hösten/vintern 2020/2021.
– En kollektivtrafik som är modern, punktlig och bekväm och som underlättar människors vardag är en förutsättning för att Mälardalen ska utvecklas på ett hållbart sätt. Nya Mälartåg är en oerhört viktig del av den fortsatta satsningen på framtidens kollektivtrafik i Mälardalen, säger Monica Johansson (S), vice ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt regionstyrelsens ordförande i Region Sörmland
De nya dubbeldäckartågen är tillverkade av Stadler i Schweiz. Varje tågsätt är utrustat med 333 sittplatser och 24 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. På Mälartåg kan resenären också ta med sin cykel i mån av plats. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt, och det är tillåtet att ta med en cykel per resenär. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.
– Med Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, och erbjuda ett enkelt och bekvämt resande, säger Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.
Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm
Norrköping-Nyköping-Stockholm
Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala
SJ är trafikoperatör
SJ är under innevarande trafikavtal trafikoperatör för Mälartåg och ansvarar då även för Mälartåg Kundservice.