Nytt signalsystem i Danmark
Early Deployment Line North som går från Roskilde till Köge i östra Danmark öppnade för kommersiell passagerartrafik i mitten av december 2019. Det är den första linjen i Danmark som är utrustad med både trackside och on-board ERTMS signalösning från Alstom och helt integrerat med Alstoms trafikledningsssystem. Linjen är strax över 20 km lång och flottan som kör på linjen består av 12 tåg som ägs av DSB.
Danmark håller på att ersätta sitt nuvarande signalsystem för järnväg med ETCS nivå 2 baslinje 3 för att öka passagerarkapaciteten och minska förseningarna. Banedanmark är den första infrastrukturägaren i Europa som rullar ut denna baslinje på nationell nivå. Öppnandet av linjen är därför en viktig milstolpe för det danska signalprogrammet som drivs av Banedanmark.
– Alstom har levererat ett helt digitalt system som ger ett effektivare järnvägssystem, större kapacitet och samtidigt garanterar högsta möjliga säkerhet, säger Emmanuel Henry, Managing Director för Alstom Danmark.
För närvarande ersätter Alstom det befintliga signalsystemet i östra delen av Danmark med ERTMS på cirka 800 km spår. Hittills har företaget utrustat över 100 km spår med sin egen version av det nya signalsystemet, ERTMS trackside. Under sluttesterna av trackside-utrustningen på Danmarks första höghastighetslinje från Köpenhamn till Ringsted i november förra året, satte dessutom Alstom ett nytt hastighetsrekord för Danmark med 255 km/h.
Företaget har också kontrakt för att utrusta hela den danska flottan på cirka 350 tåg med ERTMS onbord. Redan nu har ca 20 procent av flottan installerats och flera av huvudaktörer, inklusive DSB, Arriva, och Nordjyske Jernbaner, kör kommersiell verksamhet med ERTMS-systemet installerat ombord på tågen. På sträckor där det ännu inte finns trackside ERTMS installerat, kör tågen med ett övergångssystem som företaget också har levererat.
Alstoms leveranser i Danmark omfattar även ett nationellt trafikledningssystem som används för att planera resor på alla linjer, både med och utan ERTMS, över Själland, Fyn och Jylland. Systemet innehåller flera avancerade funktioner som är särskilt utvecklade för regional järnväg, vilket gör det till det första i sitt slag i hela världen.
Med 15 års erfarenhet av digitala signallösningar för ERTMS nivå 2 är Alstom en global ledare inom utveckling och installation av signalsystem. Alstom har projekt i 30 länder och har installerat nästan 40 procent av all trackside ERTMS-nivå 2-utrustning i drift i Europa. Alstom har utrustat över 8 000 tåg av 200 olika typer med sin Atlas ERTMS-lösning. Atlas är en skalbar lösning som kan anpassas till alla typer av järnvägstrafik: passagerar- eller godstrafik, höghastighet- eller regionaltrafik.