23948sdkhjf

Första staten med gratis kollektivtrafik

Snart går det att resa avgiftsfritt i ett av EU:s länder – det blir det första landet i världen där all kollektivtrafik finansieras via skattsedeln helt utan biljettintäkter.

Luxemburg är måhända ingen stor stat men ändå en av EU:s kärnländer. Från och med 1 mars i år kommer det att bli avgiftsfritt för alla som är folkbokförda i landet att borda buss, spårvagn och tåg i andra klass.

Syftet med den biljettlösa kollektivtrafiken är att det ska bli lättare för luxemburgarna att vänja sig av med sitt bilberoende. Även Estland har planer på att införa avgiftsfri kollektivtrafik på nationell nivå – i Tallinn är det redan helt skattefinansierad kollektivtrafik för estniska medborgare. Men ännu är inget datum spikat för det nationella genomförandet i Estland.

Erfareneheterna från försök med helt skattefinansierad kollektvtrafik är blandade: Vissa hävdar att kostnaderna för trafiken ökar mer än när resenärerna får betala en del av kostnaden via biljetten. Ju fler resenärer, desto fler fordon behövs och mer drivmedel behövs vilket måste betalas av samhällets skattemedell. I Sverige står resenärerna i genomsnitt för halva kostnaden, subventionsgraden är mellan 40 och 60 procent. Trots det ökar kostnaderna för kollektivtrafiken även här år efter år.

FAKTA/Luxemburg

Ett av EU:s minsta länder med en yta om 2 586 kvadratkilometer, mindre än Gotland alltså. Men Luxemburg har nästan tio gånger fler invånare än Sveriges största ö, nästan 600 000. Trots litenheten finns det tre språk i landet, det inhemska letzeburgesch samt franska och tyska. Nästan alla medborgarare talar både franska och tyska men endast runt 60 procent av alla som bor i Luxemburg är medborgare i landet. Den största immigrantgruppen är personer av portugisisikt ursprung vilket kanske kan tyckas litet märkligt. Bakgrunden till detta är den stora arbetskraftsinvandringen från just Portugal som ägde rum under 1960-talet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078