SJ tågskryter
En flygresa mellan Göteborg och Stockholm motsvarar 40 000 tågresor på samma sträcka i koldioxidutsläpp. För att uppmärksamma skillnaden i miljöpåverkan mellan tåget och flyget leker SJ med namnet på det populära snabbtåget X 2000 genom att specialmärka två tågsätt med X 40000. Och börjar samtidigt tågskryta lokalt, ett av förra årets nyord som rt-forum uppmärksammat tidigare.
Läs med om "tågskryt" HÄR!
Även om SJ inte använder ordet använder direkt så är detta ett bra exempel på tillämpat tågskryt, en kul utmaning av flyget som trafikerar samma sträcka.
– Vi på SJ är stolta över att kunna erbjuda det resesätt som tar oss in i framtiden utan att skada den. Genom att leka med namnet på X 2000 vill vi manifestera vårt engagemang i klimatfrågorna och göra det tydligt hur stor skillnaden i utsläppsmängd faktiskt är mellan tåget och flyget. Vi vill också på det här sättet visa vår uppskattning gentemot våra resenärer som gång efter annan väljer ett mer klimatsmart sätt att resa, säger Maria Höglund, marknadschef på SJ.
En av anledningarna till att skillnaden i antalet resor är så hög är att SJ köper 100 % förnybar el från vattenkraft, varav 50 % dessutom är märkt med Bra Miljöval, vilket ställer högre miljökrav på elproduktionen. Som ett resultat av detta har SJ:s tågresor varit Bra Miljöval-märkta i över 20 år. Ett annat skäl är att en elmotor har mycket högre verkningsgrad än en motor som drivs av fossila bränslen. Dessutom återför tåget energi till systemet vid inbromsning.
– Många häpnar när de hör att det faktiskt går att resa 40 000 gånger med tåget på sträckan Stockholm–Göteborg innan en kommer upp i samma mängd koldioxidutsläpp som vid en enda flygresa. Siffran i sig är svindlande men också ett bevis för att vi har möjlighet att påverka vår framtid genom att göra medvetna val i vardagen, avslutar Maria Höglund.
De specialmärkta X 2000-tågen kommer att rulla genom Sverige under januari och februari.
FAKTA/Så här förklarar SJ hur de kommit fram till 40 000
SJ köper 100 procent förnybar el från vattenkraft, varav 50 procent dessutom är märkt med Bra Miljöval, vilket ställer högre miljökrav på elproduktionen. Sj uppger att deras resor har varit Bra Miljöval-märkta i över 20 år.
I SJ:s beräkningar utgår de ifrån den bolaget köper, alltså el från förnybar källa (vattenkraft). Detta är i enlighet med de internationella standarder som anger hur man ska räkna på utsläpp från transporter, till exempel EN 16258 eller Greenhouse Gas Protocol.
Energianvändning tåg:
0,055 kWh/personkilometer. Siffran avser X 2000-tåg, medelbeläggning.
Källa: SJ (mätningar i verklig trafik).
Koldioxidutsläpp från produktion av vattenkraftsel:
0,059 gram CO2/kWh. Siffran inkluderar förluster i allmänna elnätet och i bannätet.
Källa: Vattenfall EPD 2018 (Environmental Product Declaration) för produktion av vattenkraftsel.
0,055 - 0,059 = 0,0033 gram CO2/personkilometer. Tågsträckan Stockholm–Göteborg är 455 km.
0,0033 gram CO2/personkilometer = 1,5 gram CO2 för en tågresa Stockholm–Göteborg.
Koldioxidutsläpp flyg:
59 kg CO2 för en flygresa Stockholm Bromma–Göteborg Landvetter.
Källa: SAS Emission Calculator.
Koldioxidutsläpp bil:
1 person i bilen: 122 gram CO2/km
2 personer i bilen: 61 gram CO2/km
Källa: Transportstyrelsen; CO2-utsläpp genomsnittlig ny bil 2018.