Göteborg på turistoffensiv
Göteborg är en av Sveriges mest attraktiva turistdestinationer. Nu gör Göteborg & Co nya satsningar för att möta önskemålen från turister och besöksnäring. Det handlar om ökad kunskap till branschen och att koncentrera resurser där besökarna finns.
Turismen i Göteborgsregionen växte under 2019 för 28:e året i rad. Fler gäster än någonsin övernattade på hotell och vandrarhem. Göteborg & Co gör en rad nysatsningar för att möta de förväntningar som besökarna har på en hållbar destination och som besöksnäringen har på stadens bolag för destinationsutveckling.
Det sker bland annat genom att stärka samverkan och kunskapsdelning med besöksnäringen genom en ökad satsning på analys och omvärldsbevakning. Kunskap om besökarna och trender i resmönster ska förmedlas genom nya digitala verktyg för att ytterligare stärka destinationens konkurrenskraft.
Turister söker i dag information på många olika sätt. Inte minst digitalt där goteborg.com fortsätter växa, liksom den personliga chatt-funktionen med vår Besöksservice. Detta ställer högre krav på information som är snabbt tillgänglig och anpassad efter individens önskemål.
Som ett steg i detta planeras den mindre turistbyrån som finns i Nordstan att avvecklas 1 mars 2020. Fackliga förhandlingar är inledda. Istället kommer resurserna koncentreras till den stora, nyligen ombyggda, turistbyrån vid Kungsportsplatsen som blir det framtida navet för all service till besökarna.