Bra 2019 för Flixbus
Under 2019 hade Flixbus 62 miljoner passagerare globalt. Just nu kan expressbussbolaget med 2500 resmål i 30 länder, och förbereder nu sin expansion till Sydamerika och Asien med kapitalet som togs in under sommaren.
2019 gjordes det nya satsningar med flygplatstransfer, man ansökte om att trafikera tåg i Sverige, samtidigt som fler busspartners anslöt sig till företagets nätverk. Flixbus passagerardata till/från/inom Sverige visar fördubblade siffror. Från 1 miljon passagerare under 2018, till 2 miljoner passagerare under 2019.
– Det har varit en otroligt spännande resa att vara med och bygga Sveriges ledande expressbussföretag. På endast 2 år har vi gått från att ha 2 busspartners till att ha över 20 busspartners som dagligen tar resenärerna till deras slutdestinationer. Och resan fortsätter. Under 2020 hoppas vi ha FlixTrain rullande! säger Peter Ahlgren, vd för FlixBus Norden.
Moderbolaget bakom Flixbus och Flixtrain hade hela 62 miljoner passagerare under 2019. En ökning med 37 procent jämfört med 2018, då ökningen var 40 procent jämfört med det föregående året. Buss- och tågverksamheten förbinder idag 2500 resmål i 30 länder och har under 2019 även välkomnat Kamil Koç och Eurolines till sitt nätverk. I USA har Flixbus varit verksam sedan 2018 och har under året lagt till nya destinationer i Florida, New York, Oregon, Texas och Washington.
Innan 2019 nådde sitt slut lanserades bolagets nya varumärke Flixcar, som för närvarande endast finns tillgänglig i Frankrike.Flixtrain fortsätter att växa, inte enbart i Tyskland utan även i Sverige där planen är att ha sina första gröna tåg på spåren under 2020.