Bättre och billigare kollektivtrafik
Om kollektivtrafiken planeras effektivare så blir den både attraktivare och mer kostnadseffektiv. Det säger Torbjörn Eriksson, vd för Urbanet Analys som medverkar under blocket Finansiering och styrning på Kollektivtrafikdagen 13 maj på Quality Hotel Friends i Solna.
Klicka HÄR för mer information om konferensen och anmälan!
Kan du säga något om hur vi ska få fler att åka mer?
– Det finns tre faktorer som alla leder till ökat resande, det kommer jag att beröra på Kollektivtrafikdagen, säger Torbjörn Eriksson.
För det första gäller det att få bussen att åka, komma fram fortare och oftare, för att göra det gäller det att öka avståndet mellan hållplatserna och ta bort linjer med låg beläggning (som kan ersättas med annan trafik). För det andra behöves differentierad prissättning så att resandet jämnas ut över dagen. Och för det tredje behövs nya avtal som verkligen leder till att fler reser kollektivt och att trafiken blir kostnadseffektivare.
Längre mellan hållplatserna, är det populärt?
– I våra studier ser vi att folk är beredda att gå lite längre bara bussarna kommer ofta och går fort, säger Torbjörn Eriksson. Det krävs för attrahera nya kundgrupper.
Vad handlar differentierad prissättning om?
– Att vi måste jobba med priset, i en bransch som har rusningstrafik och lågtrafik måste vi jobba med priset som en utjämnare. Så gör man i andra branscher och så kan man också göra inom kollektivtrafiken – det leder till ökat resande och minskat skattebidrag eftersom fordon kan sparas in.
Kan du förklara lite mer om avtalen som du efterlyser?
– Vi måste få nya avtal som är med som koncessioner, avtal som ger ökad frihetsgrad till operatörer och ökat incitament för operatörerna att tillgodose kundernas krav. Det ökar både den företagsekonomiska effektiviteten och samhällsnyttan, säger Torbjörn Eriksson.