Inlandsbanan överklagar hos regeringen
Trafikverket beslutade nyligen att ge Skanska ensamrätt till bandelen mellan Arvidsjaur och Jörn, för att i 30 år bedriva testverksamhet av höghastighetståg. Inlandsbanan menar dock att beslutet strider mot järnvägsförordningen, och yrkar nu i ett överklagande till regeringen att Trafikverkets beslut ska undanröjas.
Genom Trafikverkets styrelsebeslut den 18 februari 2020 beviljades byggföretaget Skanska ensamrätt till tvärbanan Arvidsjaur-Jörn. Beslutet innebär att Skanska i 30 år framåt kommer att nyttja järnvägen i privat regi för möjlig testverksamhet av höghastighetståg. Genom beslutet hindras Inlandsbanan från att utvecklas till en prioriterad godskorridor som kan omleda tung godstrafik av exempelvis skogsfiber, stål och malm från stambanan.
Inlandsbanan menar att det som Trafikverket kallar för en ”upplåtelse” i själva verket rör sig om en nedläggning av tvärbanan. En järnväg är infrastruktur som enligt lag och EU-rätt ska vara öppen. Genom Trafikverkets styrelsebeslut blir tvärbanan Arvidsjaur-Jörn ten tjänsteanläggning till vilken Skanska har ensamrätt och som är stängd för övriga.
Trots att Inlandsbanan har anmält intresse för att förvalta banan för trafik och samverka med testverksamheten har Trafikverket inte hörsammat Inlandsbanan. Skanska å andra sidan saknar både de nödvändiga tillstånd och den erfarenhet som erfordras för att förvalta banan för trafik.
– Vi beklagar att vi på detta sätt måste lyfta frågan till regeringen men Trafikverkets agerande ger intrycket av att de betraktar oss som en konkurrent och att de vill att Inlandsbanan ska läggas ned, säger Inlandsbanans vd Peter Ekholm.