Stena lägger ner färjelinje
Färjerederiet Stena Line planerar att stänga linjen mellan Trelleborg och Sassnitz permanent. Anledningen är den negativa påverkan som coronakrisen har på företagets passagerarverksamhet utöver ett redan ansträngt ekonomiskt läge för färjelinjen.
Lördagen 14 mars ställde Stena Line in trafiken på färjelinjen mellan Trelleborg och Sassnitz i Tyskland tillsvidare. Nu meddelar färjerederiet att de planerar att stänga den så kallade ”Kungslinjen” permanent. Planerna innefattar även incheckningen och butiken Bordershop i Sassnitz. Färjan FS Sassnitz-färjan som trafikerat linjen ligger vid kaj i hamnen i Sassnitz tillsvidare.
Stena Line har inlett diskussioner med arbetstagarrepresentanterna (Betriebsrat) i Tyskland.
– Att planera för att stänga ner ”Kungslinjen”, en av de äldsta färjelinjerna i Europa, är ytterligare ett tråkigt besked. Jag tänker särskilt på våra medarbetare ombord och i Sassnitz. Med anledning av COVID-19 kommer vi att förlora hela högsäsongen i år och räknar inte med att passagerartrafiken kommer att återhämta sig inom en överskådlig framtid. Det gör det omöjligt för oss att driva vidare verksamheten på denna linje som i stort sett helt och hållet är beroende av passagerartrafik, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line.
Stena Lines fartyg är så kallade RoPax-färjor och transporterar både frakt och passagerare. Under de senaste åren har linjen Trelleborg-Sassnitz transporterat knappt 300 000 turister per år samtidigt som godsvolymerna och järnvägstrafiken på linjen minskat till mycket låga volymer. På grund av coronakrisen har rederiets passagerarverksamhet minskat drastiskt i hela linjenätverket.
Stena Line fortsätter att transportera både frakt och passagerare på två färjelinjer mellan Sverige och Tyskland. Linjen Trelleborg-Rostock trafikeras av färjorna Skåne och Mecklenburg-Vorpommern och erbjuder 40 avgångar per vecka. Linjen Göteborg-Kiel trafikeras av färjorna Stena Scandinavica och Stena Germanica och erbjuder 12 avgångar per vecka.
Rutten Trelleborg-Sassnitz har varit en av de viktigaste förbindelserna mellan Sverige och Tyskland sedan den startades 1909 då vårt södra grannland var ett kejsardöme. Monarkerna kung Gustav V och den tyske kejsaren Wilhelm II var själva på plats vid invigningen. Den har sedan överlevt många epoker, Weimarrepubliken den tyska nationalsocialismen och även perioden då östra Tyskland hette DDR, Tyska Demokratiska Republiken som under lång tid saknade svenskt diplomatiskt erkännande. Men coronakrisen blev för svår för Kungslinjen som nu verkar bli en del av sjöfartshistorien.