Tågföretagen sågar banavgiftsrapport
Branschorganisationen Tågföretagen är inte imponerade av slutsatserna i den SNS-rapport som påstår att tågoperatörerna betalar för litet för att köra på svenska Banverkets spår.
Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, tycker att det är intressant att titta på smartare prissättning av nyttjandet av järnvägen för utbyggnad av ny infrasturkur. Men dessävrre är centrala slutsatser i rapporten inte relevanta på grund av den begränsade kopplingen till motsvarande hatering av andra trafikslag.
– Fyrstegsprincipen som styrningsmodell kopplad till prissättning av externa kostnader och internalisering, vid infrastrukturutbyggnad måste förstås tillämpas på samma sätt för alla trafikslag, järnvägsinvesteringar ska inte behandlas annorlunda än väginvesteringar på grund av hur banavgifter tas ut, säger Gustaf Engstrand. Han fortsätter:
– Rapporten använder gamla värden bland annat avseende CO2 och partikelutsläpp i rapporten, ASEK-värdena genererar trafikslagens grad av omhändertagande av dess belastning på samhället.
– Kvalitet i tåglägen, jämför ”skogstid”, det vill säga när i första hand godstågen står på separat spår och väntar på att snabbare persontåg ska passera. Frågan om kvalitet/effektivitet i tåglägen borde adresseras i samband med att prissättning diskuteras, säger Gustaf Engstrand.
En annan faktor är hur tågföretagen resonerar när de ansöker om att få köra tåg:
– Det faktiska behovet av specifika avgångstider avspeglas inte i tågföretagens ansökningar om kapacitet i järnvägssystemet. I stor utsträckning ansöker man den kapacitet man tror är realistiskt att få, det vill säga faktisk efterfrågan är inte tillräckligt analyserad.