Transdev säger farväl till Linköping och Sjuhärad
I dag lämnar Transdev över busstrafiken i Linköping till Nobina, efter att kontraktet med Östgötatrafiken har upphört. Transdev har kört i området sedan 1998 och under 2019 var 92% av resenärerna nöjda med sin resa i Linköping. Resandet har också ökat med 64% sedan 2004 för att uppnå 11,5 miljoner resenärer 2018.
Kontraktet som nu avslutas omfattar stadsbusstrafiken i Linköping med totalt 99 biogasbussar och 320 anställda.
– Det är klart att vi hade önskat köra vidare i området. Men nu när jag kollar i backspegeln kan jag säga att det verkligen varit en jättespännande resa vi har varit med om. Vi har arbetat proaktivt med våra samarbetspartner Östgötatrafiken och Linköpings kommun för att förbättra framkomligheten i staden. 2004 införde vi en helt fossilfri bussflotta i syftet att förbättra komforten för resenärerna och minska växthusgasutsläppen, säger Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev i Östergötland.
Transdev finns också kvar i regionen. I dag kör de buss- och spårvagnstrafiken i Norrköping på uppdrag av Östgötatrafiken samt Kustpilen mellan Linköping, Kalmar och Västervik på uppdrag av KLT. De kör även busstrafik runt Finspång.
I Linköping deltar Transdev i forskningsprojektet ”Ride the future” på universitetsområdet där två självkörande minibussar kör på öppen gata på en slinga på drygt 2 km.
Även i Sjuhärad lämnar Transdev över i dag, till Connect bus och Nobina. Kontraktet omfattade regionbusstrafiken med totalt 19 busslinjer som kopplar ihop Borås med Svenljunga, Kinna och Tranemo. Trafiken har utförts av 135 medarbetare och 67 bussar och har sedan 2010 körts av Transdev på uppdrag av Västtrafik.