23948sdkhjf

Stena line: Superfärjorna är på gång

Bygget av ytterligare två stora Stenafärjor har påbörjats.

Färjerederiet Stena line meddelar att bygget av deras två nya stora färjor har påbörjats i Kina. Fartygen som beställdes 2018 är större och mer energieffektiva än tidigare fartyg. Leverans beräknas till 2022.

De två färjor som nu har börjat byggas är de sista av fem fartyg av serien E-flexer som Stena line beställt av Stena RoRo och som byggs på varvet CMI Jinling Weihai shipyard i Kina. De tidigare Stena Estrid och Stena Edda är redan i trafik på Irländska sjön. Det tredje fartyget, Stena Embla förväntas gå i trafik på linjen Belfast-Liverpool i början av 2021.

De två sista fartygen blir 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter, jämfört med de tre första som är 214 meter långa och har en lastkapacitet på 3 100 längdmeter. Det är inte känt vilken trad de ska trafikera. 

– Trots en tuff tid under pandemin har vi visat hur viktiga Stena line är för att knyta ihop Europas gods- och passagerartransporter. Vi tror på fortsatt tillväxt och efterfrågan på samtliga våra marknader och med de nya färjorna på plats kommer vi att vara väl rustade för framtiden, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson.

De fem fartygen är bland världens mest moderna och effektiva RoPax-fartyg. Samtliga fem fartyg är möjliga att konvertera till metanol- eller LNG-drift vid senare tillfälle.

– Vi bygger vidare på vårt RoPax-koncept med en blandning av frakt och passagerare. Genom att modernisera och standardisera vår fartygsflotta kan vi på ett ännu bättre sätt stötta och växa tillsammans med våra kunder, säger Niclas Mårtensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109