Fortsatt kamp mot datorintrång
Efter att Skånetrafikens Mitt konto-tjänst tidigare i veckan drabbats av ett dataintrång väljer man nu att återställa nästan 20 000 kunders lösenord då de nyligen använt tjänsten. Detta även om inte alla av dessa har varit utsatta för intrång.
För att vara på den säkra sidan efter veckans konstaterade dataintrång mot ett knappt tusental kunder väljer Skånetrafiken nu att återställa lösenorden för alla som loggat in på Mitt konto de senaste veckorna. Detta eftersom det inte går att skilja vanliga kunders inloggningar från ett intrång. Totalt rör det sig om knappt 20 000 kunder.
– Alla de här kunderna har inte drabbats av ett intrång. Men vi måste ta ansvar och säkerställa att alla som kan ha drabbats nu skyddas. Vi förstår att det här kan medföra en del krångel för våra kunder men vi tror att man har förståelse för åtgärden, säger Johan Karlberg, chef digitalisering och IT på Skånetrafiken.
De här kunderna måste nu skapa ett nytt lösenord nästa gång de försöker logga in på Mitt konto. Använder kunden appen måste hen skapa ett nytt lösenord för att logga in och se sina biljetter. För att ingen kund ska behöva oroa sig när man reser är all personal på bussar och tåg meddelade.
Det troliga tillvägagångssättet för intrånget är att man kommit över läckta listor med lösenord från andra sajter och sedan använt dessa för att ta sig in på Skånetrafikens Mitt konto. Samma sak drabbar regelbundet andra hemsidor.
– Vi måste göra åtgärder för att våra tjänster ska bli ännu säkrare. Vi ska bara hitta vilken lösning som är bäst för våra kunder. Men samtidigt vill jag ännu en gång påminna om att det är viktigt att vi alla byter lösenord regelbundet och inte använder samma lösenord på flera ställen, säger Johan Karlberg.