23948sdkhjf

Passagerartrafiken i Göteborgs hamn ökar

Passagerartrafiken till och från Göteborgs hamn ökade med 41 procent under det första halvåret. Mycket tack vare de lättade restriktionerna, men också vaccineringen mot viruset. Trots att passagerartrafiken börjat återhämta sig, stannade resultatet på -43 procent .  

– Totalt sett och med tanke på de utmaningar vi tampats med under det halvår som passerat är hamnens volymsiffror en ordentlig bedrift. Bakom dem ligger kreativa lösningar och hårt arbete bland varuägare, speditörer, terminaloperatörer, järnvägsoperatörer och andra aktörer i och kring Göteborgs Hamn. Extra roligt att trenden är positiv då andra kvartalet var bättre än det första på i princip alla punkter, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn, i ett pressmeddelande. 

Trots containerbristen och stora störningar i flödena på global nivå, har godsvolymerna ökat i Göteborgs hamn under det första halvåret. Hamnen som är Skandinaviens största, har hittills i år hanterat 411 000 containrar. 

Godset, som i stor utsträckning kommer till hamnen via järnvägen, har också lett till att nya linjer och tågdestinationer skapats under våren. Antalet järnvägsburet gods som transporterats till Göteborgs hamn, har ökat med 11 procent. Under det andra kvartalet mätte hamnen också all time high, när andelen järnvägsburet gods gick upp till 70 procent. 

– Det är en exceptionell siffra i absolut världsklass. Det är ett kvitto på att vi har ett extremt välfungerande järnvägskoncept som varuägarna uppskattar och som vi fortsätter att utveckla. Och ju mer gods vi lyckas flytta från väg till järnväg, desto bättre är det för klimatet, säger Elvir Dzanic.

Energiprodukter var den enda form av gods som inte ökade under det första halvåret. Volymerna minskade istället med 17 procent, något som Göteborgs hamn förklarar med minskad efterfrågan, turbulens på världsmarknaden och ökade priser. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063