23948sdkhjf

GKN Aerospace satsar på vätgasflyg

GKN Aerospace satsar på vätgasflyg i nya projektet H2JET som startade den 1 juli. Nu ska 24 miljoner investeras i utvecklingen av nyckelkomponenter till vätgasdrivna flygmotorer. 

GKN Aerospace bedömer att 50 till 90 procent av dagens koldioxidutsläpp från flyget kan elimineras med vätgasflyg, vilket skulle innebära globalt minst 500 miljoner ton per år. 

Förutom GKN Aerospace deltar Chalmers tekniska högskola, Lunds universitet, Kungliga tekniska högskolan, Högskolan Väst, Rise och Oxeon, SMF. Projektdeltagarna kommer att ta fram tekniska lösningar för tre viktiga delsystem för vätedrivna flygmotorer för civila medeldistansflygplan.

– Högskolan Väst ska bidra med expertkunskap inom metallurgi. Eftersom väte kan ge försprödande effekter på olika metaller blir det kritiskt att ha full kontroll på flygmotordelar som i framtiden ska exponeras för vätgas, kommenterar Robert Pederson, professor i materialteknik och fortsätter:

– För oss är det viktigt att vara med från start inom det här forskningsområdet. Det är stort fokus på vätgasflyg i hela världen just nu och intresset kommer att öka framöver.

Energimyndigheten stödjer projektet med cirka 15 miljoner och totalt investeras 24 miljoner.

– Vi ser väldigt positivt på denna satsning som hjälper oss att bli en del av lösningen på flygets klimatutmaning, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN Aerospace i Sverige och tillägger:

– Vi kommer att kunna dra stor nytta av GKN Aerospace långa erfarenhet av att arbeta med komponenter för flytande vätgas till motorerna i Europas rymdraket Ariane, och vår unika förmåga inom lättviktskonstruktion och avancerad tillverkningsteknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095