Anna Grönlund kommer till Kollektivtrafikdagen
Den 24 november går Kollektivtrafikdagen av stapeln. En av höstens talare är Anna Grönlund, branschchef på Sveriges bussföretag som kommer att tala under block ett på temat ekonomi.
Vad kommer du att prata om på Kollektivtrafikdagen?
– Jag kommer utgå från rubriken ”I spåren av Coronakrisen – hur får vi mer kollektivtrafik för pengarna?” Här kommer jag utgår från det arbete vi nu gör tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och Tågföretagen i Nystart kollektivtrafiken. Jag kommer också belysa ett antal goda exempel bland annat kring offentlig upphandling av busstrafik samt hur kommersiell busstrafik kan bli en tillgång i hela kollektivtrafiken.
Vad ser du är de utmanande frågorna inom kollektivtrafiken just nu?
– Kollektivtrafiken har drabbats hårt av krisen i spåren av Covid-19. Nu är det dags att åter välkomna våra resenärer. Prognoser från bland annat SKR pekar på en tuff regional ekonomi framöver, här behöver vi tydligt kommunicera kollektivtrafikens fördelar till våra beslutsfattare för att säkerställa tillräckliga resurser för kollektivtrafiken så att vi tillsammans kan göra skillnad för framtiden. Här och nu behöver vi också fånga flera frågor. Trygghet för oroliga resenärer i spåren av corona, moderna modellavtal för ökat resande i den upphandlade trafiken, mer samverkan mellan kommersiell och offentligt upphandlad kollektivtrafik samt goda villkor för biodrivmedel för att möjliggöra en fortsatt hållbar omställning är utmaningar här och nu. Dessutom vittnar allt fler av våra medlemsföretag om svårigheterna att kunna rekrytera bussförare, mekaniker och trafikledare, det är en växande utmaning för hela branschen.
Vad hoppas du besökarna ska få med sig från Kollektivtrafikdagen?
– Insikter och inspiration.
Vart tror du att kollektivtrafiken befinner sig om 5-10 år?
– Jag är i grunden positiv så jag tror absolut att vi om 5-10 år reser med kollektivtrafikfordon som är tysta och körs på klimatsmarta drivmedel. Dessutom tror jag att vi äntligen anpassat infrastrukturen så att bussen prioriteras före bilen och därmed lockar fler att resa med attraktiv kollektivtrafik, framförallt i våra städer. På landsbygden har vi äntligen, med nytt lagstöd, möjlighet att bättre integrera särskild och allmän kollektivtrafik och kan därmed se till att satsade resurser används rätt. Och så tror jag att vi har en mängd olika produkter och resekombinationer att välja på, allt serverat i olika digitala kanaler där bakomliggande data hanteras utifrån affärsmässiga avtal i konkurrensneutrala system.
Vad driver dig i ditt arbete med att jobba med kollektivtrafik?
– Att jag därmed kan bidra till att forma ett samhälle som vilar på tillgänglighet, klimatsmarta val och gott samhällsbyggande. Och att jag får möta och lära mig nya saker varje dag av våra medlemsföretagare, både stora och små!
Här kan du anmäla dig till Kollektivtrafikdagen.
Artikeln är en del av vårt tema om Intervju.