Ny satsning på turism och besöksnäring
Under måndagen presenterade regeringen ett strategi för hållbar turism och besöksnäring i landet, ett arbete där regeringen avser att skapa långsiktiga förutsättningar för den växande besöksnäring.
Bakgrunden är bland annat pandemin som belyst vikten av innovativ besöksnäring, samt behovet av anpassning. I ett pressmeddelande skriver regeringen också att ökad turism ger ökad affärsmöjligheter för branscher och företag som verkar i näringen. En hållbar turism skulle också skapa tillväxt och sysselsättning.
– Regeringen vill bidra till en omstart där besöksnäringens verksamheter får förutsättningar att utvecklas hållbart och därmed bidra till ökat företagande, jobb och attraktiva platser i hela landet, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S) i ett pressmeddelande.
Strategin som tagits fram, syftar bland annat till att identifiera områden så som enklare företagande, jobb och kompetens, kunskap och innovation, tillgänglighet och marknadsföring för att på så vis utveckla områdena till att bli mer attraktiv och mer klimatvänlig.
Planen har tagits fram tillsammans med aktörer inom näringen. Ett av områdena som listats i strategin är tillgänglighet. Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv, kommenterar regeringens nya satsning:
– Vi ska självklart läsa regeringens strategi noga när den nu publiceras. Det är välkommet att regeringen lyfter besöksnäringens betydelse för Sverige med en nationell strategi, vilket vi som företräder besöksnäringens olika delar länge efterfrågat. Samtidigt behöver näringen stöd här och nu. I Danmark exempelvis har regeringen beslutat att förlänga stödåtgärderna relaterade till pandemin året ut. Vi hade naturligtvis önskat att den svenska regeringen, i samband med dagens presentation, också hade presenterat nya konkreta stödåtgärder för vår hårt drabbade besöksnäring, där bussbranschen är en viktig del, både på kort och lång sikt.
Bland annat handlar det om att identifiera resandet i landet, att synkronisera tidtabeller, göra transportalternativen mer hållbar och utbyggnad av laddmöjligheter.
– Krisen i pandemins spår är på intet sätt över. Samtidigt tycker vi att de handlingsplaner som näringsminister Ibrahim Baylan ska utarbeta med utgångspunkt i den nya besöksnäringsstrategin blir intressanta att medverka till. Det var också bra att ministern så tydligt lyfte behovet av att besöksnäringens olika delar har ett stort och ökande behov av kompetens. Bussbranschen exempelvis behöver rekrytera 4700 personer under perioden 2021-2023. Huvudsakligen bussförare men också trafikledare och mekaniker.