Flixmobility köper USA:s största långdistansbussbolag
Under torsdagen meddelade Flixmobility, som Flixbus och Flixtrain ingår i, att det köper USA:s största långdistansbussbolag Greyhound.
Greyhound transporterar nära 16 miljoner passagerare varje år till omkring 2 400 destinationer i USA, medan Flixbus är verksam i 32 länder med 400 000 anslutningar per dag. I och med köpet utökar Flixmobility sitt nätverk över världen.
– Konsumenter över hela Nordamerika söker allt mer prisvärda, bekväma, smarta och hållbara mobilitetslösningar. Ett bra erbjudande kommer att få resenärer att välja bort bilen och istället välja kollektivt resande. Tillsammans kommer Flixbus och Greyhound att möta denna efterfrågan. Allt eftersom vi återhämtar oss efter effekterna av pandemin kommer vi att upprepa den framgång vi haft i 37 länder genom vår kundfokuserade affärsmodell, säger André Schwämmlein, grundare och vd för Flixmobility i ett pressmeddelande.
Bussbolaget har vuxit under de senaste åren till att bli Europas ledande långdistansbussbolag med över 62 miljoner resenärer under 2019.
– Expansionen av Flixmobilits nätverk, genom partnerskap och förvärv, har alltid varit en integrerad del av vår tillväxtstrategi för att bygga en global närvaro. Förvärvet av Greyhound är ett stort steg framåt och stärker Flixbus position i USA, säger Jochen Engert, grundare och vd för FlixMobility.
Köpet av Greyhound når ett värde av 172 miljoner dollar, det vill säga omkring 1,5 miljarder svenska kronor.