Kovändning om elsparkcyklar
Det är tvära kast i striden om elsparkcyklarnas vara eller icke vara i Stockholm. Nu blir alla åtta aktörer kvar i staden, det rapporterar Svd.
Under hösten har Stockholms stads plan att endast låta tre aktörer bedriva verksamhet väckt hätsk debatt. Beslutet att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar, att minska antalet bolag till tre 2022 och att halvera antalet cyklar klubbades i mitten av november. Mikromobiltietsmobilen delar stadens önskan om mer ordning på gatorna men har samtidigt tagit strid mot staden och överklagan beslutet i förvaltningsrätten. Man menar att informationen är bristande och att arbete med en nationell regleringen ska skyndas på.
Nu tvärvänder Stockholms stad alltså och 1 februari börjar nya regler att gälla för bolagen. Samtliga åtta bolag blir kvar och får hyra ut 1 500 elsparkcyklar vardera.
Antalet elsparkscyklar ska därmed fortfarande minskas från 25 000 till 12 000, enligt ett tidigare taget beslut. De bolag som inte sköter sig får inte förlängt tillstånd efter 30 juni.